TEST: Toyota Yaris 1.33 VVTi – Citadina cu surprize

2
5068

TOYOTA YARIS 1.33 VVTi 99 CP TERRA

[tab: Intro]

Pretentiile clientilor de la masinile de clasa mica au evoluat de-a lungul timpului, manevrabilitatea si costurile de exploatare reduse fiind acum necesare dar nu si suficiente pentru a obtine o cota de piata semnificativa. In acest context Toyota Yaris a reusit sa aduca suficiente argumente suplimentare pentru a fi un real succes.

Prima generatie a hatchback-ului nipon a venit cu un suflu proaspat la sfarsitul anilor 90 si a fost primita cu entuziasm de clientela doritoare de modele din segmentul B. Cea de-a doua generatie a inventat conceptul de “big small”, care presupune dimensiuni reduse la exterior si, in acelasi timp, spatiu generos in habitaclu, fiind la randul ei apreciata de catre public.

Ajuns acum la cea de-a treia generatie, Yaris este mai interesant si mai agresiv ca niciodata. Aceasta deoarece Toyota isi doreste sa reduca media de varsta a clientilor sai si sa faca din modelul de clasa mica un “accesoriu” dorit de tinerii de ambele sexe.

[tab: Design]

Daca primele doua generatii etalau linii cuminti si un aspect general comun, noul Yaris face un pas in fata si isi etaleaza latura sportiva. Astfel “micul-mare” hatchback Toyota devine mult mai atractiv clientilor de sex masculin.

Partea frontala este acum mult mai impunatoare, farurile cu design agresiv incadrand grila radiatorului proprie noului limbaj de design Toyota. La acestea se adauga nervurile capotei, care accentueaza aspectul de sageata al noului Yaris. Trebuie mentionat stergatorul unic cu un sistem de prindere similar celui utilizat in cazul generatiei precedente a lui Renault Twingo, un artificiu tehnic si de design ce atrage atentia.

Modificarile aduse profilului lui Yaris sunt relativ subtile pentru a pastra intacta identitatea modelului. Aceeasi lipsa de avant inovator se regaseste si in partea posterioara, care beneficiaza de un spoiler redesenat si stopuri ce prezinta o interpretare dinamica a formei deja cunoscute.

[tab: Interior]

Dupa cum era de asteptat de la un Yaris, habitaclul este spatios si iti creaza senzatia ca te afli la volanul unui model dintr-o clasa superioara. Ocupantii locurilor din fata se bucura de spatiu suficient atat la nivelul picioarelor cat si al umerilor, locurile posterioare oferind la randul lor un nivel de confort similar (desi pasagerii inalti vor simti un mic disconfort in zona picioarelor in cazul drumurilor lungi). Spatiile de depozitare sunt mai mult decat suficiente, iar portbagajul generos pentru segmentul B (286 de litri). Asadar patru persoane pot calatori pe distante lungi in conditii bune.

Postului de conducere i-a fost acordata o atentie sporita, fiecare sofer putandu-si gasi pozitia optima. Scaunele ofera un suport lateral satisfacator, chiar foarte bun daca luam in calcul faptul ca mediul in care Yaris va fi folosit cu precadere este cel urban. Volanul reprezinta o surpriza placuta, avand un design sportiv cu baza aplatizata in ton cu noua identitate a lui Yaris. Diametrul acestuia putea fi mai redus, dar grosimea este optima si profilul partii superioare garanteaza o priza sigura. Timoneria cutiei de viteze manuale este tipica Toyota, cursele fiind scurte si in general precise. Schimbatorul in sine este comod in utilizare si nu impiedica folosirea celor doua suporturi de pahare din fata sa.

Vizibilitatea este buna, montantii destul de subtiri neobturand campul vizual al soferului. Manevrele de parcare sunt facilitate de oglinzile laterale de dimensiuni generoase si de raza de bracaj redusa (doar 4.7 metri) pe care o ofera noua generatie Toyota Yaris.

Modelul de test pe care l-am avut la dispozitie beneficia de echiparea de baza Terra, care cuprinde toate dotarile esentiale dar nimic mai mult. Desi in aceasta echipare nu puteti beneficia de sistemul de infotainment, la care este conectata si o camera video pentru mersul cu spatele, pretul relativ redus o recomanda ca generatoare de volume de vanzari semnificative.

Cei mai pretentiosi ar putea avea o grimasa de nemultumire la vederea climatizarii manuale si a Radio CD-ului MP3 fara conectivitate USB, dar din punctul meu de vedere singura absenta notabila din echiparea de baza este turometrul, cu atat mai mult cu cat Yaris denota acum un caracter dinamic.

Plasticul de pe bord este prea dur, dar are o textura interesanta si finisarile se ridica la nivelul de calitate specific constructorului nipon.

[tab: Dinamica]

Dupa cum am incercat sa subliniez anterior, noul Yaris are acum o tenta sportiva care il face mai atractiv clientelei masculine si, de ce nu, chiar si celei feminine. Tinuta de drum este suficient de neutra, caracterul subvirator facandu-si simtita prezenta destul de tarziu. Nota discordanta face directia care, desi precisa, nu ofera un feedback corespunzator si nu iti da senzatia ca esti cu adevarat conectat cu masina.

Setarea suspensiilor reprezinta un compromis reusit din punctul meu de vedere. Acestea absorb cu succes atat denivelarile mici cat si pe cele ample, fara a penaliza drastic comportamentul pe viraje. Ruliul este fireste prezent, dar se mentine in cote normale. Practic Yaris ramane fidel destinatiei sale urbane, punand in principal accentul pe confort.

Propulsorul 1.33 VVTi, pe care l-am avut la dispozitie pe modelul de test, dezvolta o putere maxima de 99 CP la 6.000 rpm si un cuplu motor maxim de 125 Nm la 4.000 rpm. Acesta ii permite lui Yaris sa sprinteze de la 0 la 100 km/h in 11.7 secunde (12.3 in cazul transmisiei Multidrive S) si sa atinga o viteza maxima de 175 km/h. Unitatea de 1.33 litri este mai elastica decat ar sugera datele anterioare, fiind suficient de vivace si la turatii joase. Dar pentru a obtine performante satisfacatoare este necesara mentinerea motorului in ture, fiind vorba despre un propulsor aspirat de cilindree redusa.

La viteze de oras Yaris este sprinten si permite strecurarea prin traficul  haotic specific marilor aglomerari urbane, gratie in parte a masei reduse de 1080 kg. Odata parasit mediul urban insa, lipsa de resurse a propulsorului isi face simtita prezenta. La viteze de peste 100 km/h caracterul usor sportiv se estompeaza si are loc “trezirea la realitate”. Cu alte cuvinte, la viteze de autostrada Yaris iti readuce aminte de destinatia sa principala, si anume mediul urban.

Cea de-a 6-a treapta a cutiei de viteze manuale este o surpriza binevenita, deoarece contribuie la reducerea consumului de combustibil. Celelalte rapoarte sunt optimizate pentru rulajul in mediul urban, iar timoneria de care am amintit anterior faciliteaza schimbarea treptelor intr-un mod rapid si precis.

In concluzie, desi nu ofera o experienta antrenanta, citadina japoneza se preteaza si unui stil de condus mai dinamic, nefiind plictisitoare. Toyota a reusit astfel sa realizeze un model de oras ce se preteaza si escapadelor din “jungla urbana”.

[tab: Consum]

Datele tehnice oficiale indica un consum mixt de 5.4 litri/100 km in conditiile unui nivel al emisiilor de CO2 de 123 g/km. Bineinteles ca in realitate aceasta valoare este greu de atins, Yaris 1.33 VVTi consumand in test 6.2 litri in regim extraurban pe un traseu ce a cuprins atat portiuni virajate cat si segmente propice consumului redus unde am rulat cu 110-120 km/h. Daca se ruleaza constant cu viteze sub 100 km/h este posibila atingerea valorii declarate de 4.5 litri/100 km in regim extraurban.

In aglomeratia urbana noul Toyota Yaris s-a dovedit a nu fi un gurmand, necesitand 7.5-8 litri pentru fiecare 100 km parcursi. Consumul inregistrat este evident mai mare decat cel declarat (6.8 litri/100 km), dar poate fi considerat unul redus avand in vedere conditiile de trafic din Bucuresti.

[tab: Buget]

Cel mai ieftin Yaris (1.0 VVTi Terra) poate fi achizitionat contra sumei de 10.947 de euro cu TVA. Versiunea testata de noi, Yaris 1.33 VVTi Terra, costa 11.510 euro cu TVA, gratie unei promotii aflata in desfasurare, iar pentru inca 800 de euro puteti opta pentru nivelul de echipare Terra Edition ce aduce in plus cotiera fata, senzori de parcare spate, portbagaj cu podea suplimentara si anvelope de iarna.

Nivelul de echipare Terra contine toate dotarile necesare unui automobil modern: oglinzi laterale reglabile electric, aer conditionat manual, Radio CD MP3 cu 6 difuzoare, computer de bord, comenzi audio pe volan si geamuri electrice fata. La acestea se adauga dotarile de siguranta, si anume airbagurile frontale, airbagurile laterale si sistemul ABS cu EBD si BA. La capitolul siguranta echiparile superioare ofera suplimentar airbaguri cortina si pentru genunchii soferului, VSC (ESP) si TRC (TC).

Singurul optional pentru echiparea Terra este reprezentat de vopseaua metalizata, care adauga 330 de euro la pretul final al lui Yaris. In purul stil al constructorilor auto japonezi, echiparile Luna si Sol pot fi completate cu un singur alt optional, si anume sistemul multimedia cu navigatie si servicii web Toyota Touch & Go in valoare de 1.120 de euro. Acesta, dimpreuna cu dotarile de siguranta suplimentare si climatizarea automata, face cu adevarat diferenta intre echiparea de baza Terra si cele superioare Luna si Sol.

Cel mai scump Yaris pe benzina, 1.33 VVTi Sol Multidrive S, costa un mai putin de 18.460 de euro cu TVA, iar cea mai scumpa alternativa diesel, 1.4 D-4D Sol MMT, 19.430 de euro cu TVA. Ambele preturi includ sistemul Toyota Touch & Go si vopseaua metalizata.

Toyota ofera pentru noul model de clasa mica 5 ani de garantie in limita a 160.000 km, ceea ce poate reprezenta un argument suplimentar in favoarea lui Yaris intr-un segment foarte disputat.

Pentru mai multe detalii cu privare la echipari, date tehnice si preturi va invitam sa accesati pagina dedicata a site-ului oficial aici.

[tab: Verdict]

Trebuie sa recunosc ca am asteptat cu entuziasm noua generatie Yaris si ca primul contact nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor. Dar pe parcursul celor aproximativ 600 km ai testului entuziasmul a revenit treptat si am apreciat noul Yaris la adevarata lui valoare.

Dupa aceasta experienta pot spune ca Toyota a reusit sa aduca pe piata un model maturizat ce este mai apropiat de dorintele clientelei tinere. Noul Yaris vine cu un feeling aparte si o tinuta de drum usor sportiva. Daca adaugam la acestea si dotarile oferite obtinem o combinatie castigatoare, ce este dezavantajata doar de preturile cu adevarat piperate.

Asadar Toyota ofera prin noul Yaris un pachet bine pus la punct cu potential de crestere a cifrei de vanzari si diversificare a clientelei, un “super-mini”, dar pentru care cere un pret pret prea mare in conditiile economice actuale.

_______________

Foto noapte: Bogdan Iordache

[tab: D. tehnice]

TOYOTA YARIS 1.33 VVTi 99 CP TERRA
Motorizare 1.33 VVTi 99 CP
Cilindree (cc)1329
Numar cilindri4
Numar supape16
Raport de compresie11.5:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn99/6000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn125/4000
Tip injectieelectronica
Carburantbenzina
Norma de poluareEuro5
Cutie de Viteze CVM6
Pneuri175/65 R15
Rezervor (l)42
Portbagaj (l) min.286
Viteza maxima (km/h)175
0 – 100 km/h (sec)11.7
Consum Urban6.8
Consum Extraurban4.5
Consum Mixt5.4
Emisii CO2 (g/km)123
Masa proprie (kg) 1065
Lungime x Latime x Inaltime3.885 x 1.695 x 1.510

2 COMMENTS

  1. Toyota in ultimii ani a devenit un fel de VW japonez. Singura problema este ca stacheta preturilor a fost ridicata cam prea sus…..

  2. Toyota Yaris intotdeauna a avut un pret mai mare decat la concurentei, iar lumea e in general obisnuita cu asta, deci nu cred ca acest aspect va afecta vanzarile in negativ fata de cele ale generatie anterioare

Comments are closed.