TEST: Kia Soul 1.6 GSL – SOULstorm

1

Kia se afla in plin proces de redefinire a identitatii de marca si, in acest sens, a dat frau liber experimentelor. Iar cel mai bun exemplu al acestei strategii este crossover-ul Soul.

Vorbim despre o masina ce nu poate fi incadrata intr-o singura clasa, un hibrid menit sa contopeasca calitati diferite intr-un pachet atractiv pentru un segement de nisa. Acest segement este reprezentat de tineri dornici de aventura si distractie, care nu fac alegeri in mod rational ci se lasa ghidati de instinct, de latura afectiva.

Contraste stilistice

Lansat sub sloganul Free Your Mind (“elibereaza-ti mintea”), Kia Soul iti pune la incercare simtul estetic, te provoaca si te intriga prin contrastele ce in mod normal raman doar in stadiul de concept.

La prima vedere Soul pare un SUV de mici dimensiuni, gratie design-ului impozant al parti frontale, a blocurilor optice angulare si a garzii la sol generoase. La aceasta senzatie contribuie si posteriorul ce se incheie abrupt si lasa impresia de masivitate. Dar jantele de 18 inch, forma geamurilor laterale si unghiul sub care coboara parbrizul tradeaza caracterul sportiv al lui Soul si totodata ilustreaza filosofia contrastelor ce sta la baza modelului sud-coreean.

Asadar Kia Soul trezeste emotie, atragand pe parcursul testului numeroase priviri si chiar intrebari despre natura modelului. Desigur la acest lucru contribuie si prezenta sporadica a modelului pe drumurile patriei, dar crossover-ul Kia ar fi iesit in evidenta si daca ar fi realizat volume impresionante de vanzari.

Stil unic

Kia ofera nenumarate optiuni de personalizare pentru Soul, astfel incat fiecare client isi poate configura propria versiune. Acest lucru confirma pozitionarea crossover-ului sud-coreean ca un model “de tineret”, un model pentru cei ce-si doresc o masina care sa le reflecte personalitatea.

Aceeasi filosofie o regasim si in habitaclu, unde clientii pot opta pentru mai multe combinatii coloristice si de tapiterie. Modelul de test dispune de o combinatie coloristica eleganta (negru si bej) ce se afla in stransa legatura cu nuanta caroseriei si da impresia de continuitate.

Plansa de bord are o forma practica, oferind mai mult spatiu in zona picioarelor soferului si pasagerului din dreapta deopotriva, in timp ce instrumentarul de bord confirma caracterul sportiv al lui Soul.

In ceea ce priveste ergonomia comenzilor este greu sa gasesti minusuri, toate butoanele fiind intuitive si amplasate acolo unde te-ai astepta. Abundenta spatiilor de depozitare este un alt plus si aici trebuie sa remarcam spatiile din buzunarele usilor destinate sticlelor, ce sunt inclinate spre ocupanti pentru a facilita accesul. Tot la plusuri se incadreaza si existenta a doua prize in partea inferioara a plansei de bord si a inca uneia in portbagaj.

Finisarile se ridica la nivelul asteptarilor, dar unele materiale folosite lasa de dorit. Cel mai deranjant este plasticul folosit in cazul spitelor superioare ale volanului, ce contrasteaza cu pielea in care este imbracat acesta din urma. Dar adevaratul inconvenient este absenta cotierei, aceasta nefiind disponibila nici optional.

Kia Soul ofera un spatiu interior generos atat in partea din fata cat si in spate, doar existenta celui de-al treilea pasager pe bancheta din spate putand genera disconfort. Totodata portbagajul cu un volum de 340 litri este suficient pentru segmentul caruia i se adreseaza crossover-ul, putand bagajele unui grup de tineri dornici de escapde.

Sistemul de sunet prezent pe masina de test (ce include un subwoofer in portbagaj, tweetere pe bord si un difuzor de medii amplasat in centrul bordului) a impresionat pozitiv, porturile USB si Aux fiind mai mult decat binevenite. Odata cu lasarea noptii, cercurile luminoase prezente in jurul difuzoarelor din usile fata contribuie din plin la atmosfera “funky”, pulsand cu frecventa setata sau pe ritmul muzicii.

Merita mentionate trapa actionata electric, ce ofera un plus de luminozitate confera un sentiment de libertate, si camera video montata pe hayon, ce dimpreuna cu senzorii de parcare usureaza semnificativ manevrele in spatii inguste.

Veleitati sportive

Tinuta de drum a lui Kia Soul este in ton cu filosofia din spatele masinii. Desi puntea spate este semi-independenta, reglajele realizate de inginerii Kia fac din Soul o masina ce te imbie la un stil de condus sportiv. Crossover-ul Kia se arata stabil in mai toate situatiile, la aceasta contribuind si dimensiunile pneurilor: 225/45 R18. Mai mult decat atat, ruliul este redus in ciuda garzii la sol generoase.

Directia este precisa si ofera un feedback bun, incurajand astfel abordarea virajelor in regim sportiv. “Joaca” este facilitata de schimbatorul precis ce prezinta o cursa scurta si de scaunele ce ofera o sustinere laterala decenta. Pozitia optima la volan este usor de gasit gratie scaunului reglabil pe inaltime si a volanului reglabil atat pe inaltime cat si in profunzime.

Propulsorul pe benzina de 1.6 litri dezvolta o putere maxima de 124 CP la 6.300 rpm si un cuplu motor maxim de 156 Nm la 4.200 rpm. Sprint-ul de la 0 la 100 km/h se realizeaza in 11 secunde, viteza maxima declarata fiind de 178 km/h. Aceste date ofera o perspectiva corecta asupra unitatii in patru cilindri care se dovedeste usor de exploatat. Pana la 130 km/h sprint-urile sunt multumitoare. Peste aceasta viteza se face simtita forma patratoasa a masinii si in acelasi timp zgomotul provocat de vant incepe sa devina deranjant.

Pneurile care ajuta la dinamica laudabila a lui Soul penalizeaza confortul. Acestea dimpreuna cu suspensia rigida fac din drumurile de proasta calitate din tara noastra o adevarata provocare. Aici se face remarcat caracterul contrastant al crossover-ului sud-coreean: aspectul si garda la sol sugereaza confort, dar de fapt Soul este focalizat pe sportivitate. Franele sunt eficiente, iar pedala poate fi dozata cu usurinta. Totusi lipsa sistemului EBD se face remarcata in cazul franarilor de urgenta pe asfalt ud, necesitand mici corectii ale directiei pentru a se mentine pe traiectoria initiala.

Concluzie

Pretul de baza al lui Kia Soul 1.6 GSL este de 14.260 de euro cu TVA. Pentru aceasta suma beneficiati de echiparea Motion ce vine cu dotari precum: aer conditionat manual, Radio CD cu MP3 si USB, sase airbaguri, ABS, ESP, geamuri electrice fata-spate si oglinzi reglabile electric si incalzite. Modelul de test beneficiaza echiparea de top Fever, ce costa 17.478 de euro cu TVA si vine cu o serie intreaga de dotari din care lipseste totusi climatizarea automata, aceasta nefiind disponibila nici optional. La pretul amintit anterior se adauga contravaloarea optionalelor: Trapa electrica (483.5 euro) si Camera video (483.5 euro).

Kia Soul este un model in care te simti bine, care te face sa uiti de problemele cotidiene si sa te bucuri de stilul de viata ludic, este un model pe care trebuie sa-l cunosti pentru a-l aprecia. Chiar daca este eclipsat de compacta cee’d si nu ofera chiar acelasi nivel de dotari precum aceasta, Soul are capacitatea de a te captiva si a te face sa uiti de neajunsuri. Din pacate este greu sa uiti de pretul piperat, in special in stiuatia economica actuala, dar Kia nu a conceput acest model pentru a realiza vanzari impresionante ci pentru a actiona ca un vector de imagine.

Asteptam cu mare interes facelift-ul crossover-ului sud-coreean, ce va beneficia cel mai probabil de tractiune integrala si va avea astfel parte de mai mult interes din partea publicului.

Alex Pantecan

[email protected]

Foto: Octavian Brezean & Garajul.ro

1 COMENTARIU

  1. Probabil una din cele mai “cool” masini pe care am avut placerea sa o vad,testez si conduc. Design genial, mai ales exterior, spatiu cel putin decent, dotari suficiente. Mi-ar fi placut un pret mai mic, un fel de alternativa mai sic a ceed-ului insa inteleg strategia de vanzari. Oricum o alternativa pentru cei care isi permit o masina mai mult pentru a-si exprima personalitatea si mai putin pentru latura ei practica. O am in vedere in capitolul “planuri de viitor” 😀

Comments are closed.