BMW xDrive Live by Motor AG

2
571

Va mai amintiti iarna 2007-2008? A fost o iarna foarte lunga si grea, cu multa zapada. Eu imi amintesc foarte clar ziua de 4 ianuarie 2008. Era prima zi de lucru, dupa grelele petreceri de Revelion, tot romanul se pregatea cu drag si spor sa inceapa noul An cu dreptul si sa mearga plin de energie la munca. Si cind colo, incepind din timpul noptii, a tras o ninsoare zdravana, viscolind zapada, cum nu se mai vazuse in Bucuresti de multa vreme. Strazile erau in mare parte blocate de troienele care ajungeau pina la jumatate de metru pe alocuri . A fost prima data cind personal m-am convins de eficacitatea tractiunii integrale xDrive de la BMW. Am reusit sa fiu prima masina care a iesit din cvartal-ul de blocuri, facindu-mi pirtie cu masina, inainte si inapoi, cu doar putina prudenta legata de limitarea garzii la sol a masinii (ca sa nu o pun pe burta pe vreun namete urias). A fost o iarna foarte frumoasa din perspectiva mea, in care masina nu m-a lasat niciodata sa ma impotmolesc, si imi amintesc cum puteam beneficia de toate locurile de parcare cu nameti pe ele, pe care alti soferi le evitau – pur-si-simplu infigeam masina in acel morman de zapada, si cind vroiam sa plec, xDrive ma scotea de acolo.

Putina istorie si tehnica. Pentru a ajunge la acest nivel de eficienta, xDrive a parcurs o cale destul de lunga.  Primul model BMW cu tractiune integrala a aparut in 1985, probabil ca raspuns la modelele “Quattro” de la Audi si la solicitarile din tarile cu multa zapada, este vorba de o versiune botezata BMW 325iX a celebrului model E30, cunoscut de pasionati drept “ursulet”.  Avea un motor pe benzina de 2.5 litri cu 6 cilindri in linie si 171 CP.  Se pare ca modelul era un mini-tanculet care a avut fanii lui ce s-au distrat si se distreaza foarte bine cu acest bunic al xDrive-ului. Acest sistem, oferit mai tirziu si in versiune touring pe Seria 3 E30 cit si pe Seria 5 Sedan si touring E34, se baza din punct de vedere tehnic pe un diferential central planetar cu distributie fixa a puterii si cuplului in raportul 38-62 (fata-spate). Atit diferentialul central cit si cel pe spate erau de tip blocant cu viscocuplaj, care actionau automat daca se producea o patinare (un arbore se rotea cu o viteza semnificativ diferita de celelalt). Diferentialul central era de tipul deschis. Din 1996 o data cu incetarea productiei pentru E34, tractiunea integrala dispare temporar din oferta BMW, pentru a aparea din nou pe prima generatie X5 (1999) si pe Seria 3 E46 incepind cu 2001 (modelele cu 6 cilindri, 325xi, 330xi si 330xd).

De data aceasta, sistemul este oferit fara nici unul din diferentialele blocabile. In locul lor, rotile care patineaza sunt frinate de sistemul DSC (Dynamic Stability Control), ajutind astfel transferul puterii catre rotile cu tractiune. Ca raspuns la diversele teste comparative care criticau raportul fix 38:62 de distributie a puterii fata spate (o masina cu rotile spate pe gheata si rotile fata pe asfalt curat ar fi avut dificultati in a se pune in miscare), BMW a lansat o versiune imbunatatita a sistemului, botezata pentru prima data xDrive, in 2003, o data cu modelul X3. In locul raportului fix de cuplu intre punti, xDrive ofera un raport variabil de putere si cuplu intre axa din fata si cea din spate, prin utilizarea unui ambreiaj multi-disc umed situat in cutia de transfer la iesirea catre arbore de tractiune fata. Sistemul xDrive nu are un diferential central. Ambreiajul multi-disc ii permite sistemului xDrive sa moduleze impartirea cuplului intre fata si spate.

Specific sistemului BMW este faptul ca rotile din spate sunt actionate in toate situatiile, pentru a pastra sentimentul ca te afli la volanul unei masini cu tractiune spate, insa avind in plus siguranta oferita de xDrive. Daca sistemul ABS/DSC sesizeaza patinarea unei roti, sistemul xDrive reactioneaza rapid ajustind impartirea cuplului. Ambreiajul umed este comandat de un servo motor electric de mare viteza care roteste o cama in forma de disc. In cea mai mare parte a timpului ambreiajul multi disc este partial blocat si puterea este transmisa ambelor axe, intr-un raport 40:60 fata-spate. Distributia puterii si cuplului poate fi alterata in mod continuu (de la 50:50 fata-spate pina la 0:100). De exemplu, cind se conduce la viteza mare, sau la parcari, ambreiajul este decuplat si toata puterea merge la rotile din spate. Cind vehiculul subvireaza, ambreiajul este decuplat pentru a transfera mai mult cuplu la rotile din spate (pina la un raport de 0:100 fata-spate). Cind este detectata supravirarea, ambreiajul se blocheaza complet transferind mai multa putere la rotile din fata (un raport de 50:50 fata-spate).

xDrive este conectat la sistemele ABS si DSC. In cazul patinarii unei roti sau a instabilitatii directionale care persista, desi xDrive a modulat raportul de cuplu intre punti, DSC va frina in mod independent rotile pentru a recapata tractiunea si a imbunatati stabilitatea directionala si traiectoria in viraje fara interventia soferului. Totul se produce in milisecunde, iar armata de senzori cuplati la sistem ii permit acestuia sa reactioneze si in mod proactiv in anumite situatii. Senzorii iau in considerare acceleratiile laterale, gradul de bracare a rotilor, miscarea masinii in jurul axei sale etc. Diferentialele spate si fata ale sistemului xDrive sunt de tipul deschis, bazindu-se deci pe aplicarea frinarii de catre sistemul DSC pentru a transfera puterea de la roata care patineaza la roata cu tractiune. Sistemul xDrive intervine inainte ca masina sa devina instabila si interventia sa este de multe ori nedetectabila de catre sofer. Sistemul este integrat si cu functionalitati de tip HDC (Hill Descent Control) si a cunoscut o evolutie continua, incluzind modulele Performance Control si Dynamic Performance Control, care moduleaza transferul puterii intre rotile puntii spate (stinga-dreapta) pentru a imbunatati comportamentul pe viraje.

xDrive Live. La ora actuala xDrive este o componenta importanta a succesului BMW, 25 % din masinile companiei bavareze vindute la nivel mondial fiind echipate cu xDrive – procent care in tara noastra din motive si de specific local al drumurilor, dar si al preferintei noastre pentru tandemul X5/X6, urca la 75 %.

Convins de faptul ca experientele personale sunt cele care ne influenteaza convingerile si alegerile in viata, BMW a ajuns la al patrulea an in care organizeaza pentru clientii sai existenti sau potentiali si pentru fani evenimente in care sa puna in evidenta calitatile sistemului sau de tractiune integrala. Daca in cazul unor evenimente trecute, accentul a fost pus pe ilustrarea performantelor xDrive in offroad mediu, pe drumuri de tara sau pe gheata si zapada (imi amintesc evenimentul de pe circuitul de motocross de la Campina unde am fost convins de performantele xDrive si pe teren accidentat cind am urcat panta de la 1:35 si pe vreme noroioasa), de data aceasta accentul a fost pus pe testarea si sublienerea calitatilor xDrive pe sosea, in situatii de evitare rapida, traseu virajat, slalom, accelerare puternica, frinare de urgenta).

Am participat la evenimentul de pe 26 martie la invitatia dealer-ului Motor AG. Au mai fost organizate evenimente tot in Bucuresti si pe 25, 27 si 28 martie, precum si la Sibiu pe 1 si 2 aprilie. Am avut la dispozitie o gama foarte mare de modele cu xDrive (exista 53 de versiuni dotate cu xDrive in gama actuala BMW), in total 26 de masini, printre care:  BMW 320d xDrive, BMW 550i xDrive (pe asta nu il puteam conduce, doar am zburat cu el), BMW 535d xDrive GT, BMW 740d xDrive, BMW X1 xDrive20d, BMW X3 xDrive35i, BMW X5 xDrive40d, BMW X6 xDrive30d. Masinile erau foarte bine echipate, toate cu cutii automate, iar majoritatea lor erau inmatriculate in Cehia, Polonia, Slovenia sau Slovacia (evenimentul xDrive Live fiind unul pan-european). Impartiti cuminti pe grupe, am efectuat pe rind rotatii la \’\’aparate\’\’, acestea fiind reprezentate de 4 module, descrise in cele ce urmeaza:

Joy. Aici nu am condus nimic, ci am avut parte de ceva senzatii tari in calitate de pasageri ai pilotului de curse Claudiu David, care ne-a oferit o mostra de acceleratie extrema si parcurgere cu talpa la podea a unei curbe (dus-intors) in care masina se aseza extraordinar pe trasa, in ciuda vitezei si a acceleratiei centrifuge. 550i xDrive accelereaza ca un mic business jet, iar Claudiu a fost un partener de modul foarte placut. Unii participanti s-au cam speriat de acceleratia respectiva si de prezenta unui stilp de beton in imediata apropiere a trasei ideale urmate de pilot, dar pentru noi a fost o experienta foarte placuta.

Agility. Aici am parcurs un un circuit destul de mare care simula un drum obisnuit cu diverse obstacole de genul manevrei bruste de evitare, curbe mai largi sau mai strinse, accelerare puternica, frinare de urgenta. Aici mi s-a parut interesanta mai ales abilitatea modelelor testate de a pastra traiectoria curata, la viteze destul de mari, in cazul unei manevre de evitare.

Dynamics. Sub acest nume se ascundea un circuit de tip slalom unde atit masinile trebuiau sa isi dovedeasca stabilitatea in conditii de viraje cit mai strinse, dar si participantii s-au straduit sa isi dovedeasca abilitatile de sofer. Interesant e ca anul trecut in aceeasi locatie am participat la un eveniment similar Infiniti si incep sa imi vina in minte diverse comparatii intre Infiniti FX si BMW X6.

Traction. Aici masinile erau doar BMW X3 si trebuia sa parcurgem un traseu care simula niste elemente de offroad -simularea lipsei de aderenta pe una din punti, urcare pe rampe pentru a demonstra comportamentul la “incrucisarea puntilor”, mai precis modul in care masina avanseaza cind doar doua roti de pe parti si punti opuse (de exemplu fata-dreapta si spate-stinga) sunt pe sol. Pe linga asta, mai aveam de parcurs o manevra de intoarcere la 360 de grade intr-un spatiu patrat destul de mic (pentru a demonstra avantajul sistemului xDrive la bracarea in parcare, cind rotile fata sunt complet decuplate din punct de vedere al tractiunii si pot sa ofere o raza de bracare redusa), precum si pentru componenta de amuzament, un slalom cu spatele printre jaloane ghidindu-ne numai dupa camera pentru marsarier.

Citeva cuvinte despre masini. Cea mai dinamica masina din punct de vedere al agilitatii si placerii de a conduce de la BMW este tot… Seria 3. Greutatea redusa si dimensiunile relativ compacte fac minuni in cazul ei. Personal am fost foarte interesat sa iau contact cu noul X3, care este foarte dinamic pentru o masina asa mare, inalta si grea. Din punct de vedere al tinutei de drum pe zone virajate, noul X3 este foarte aproape de Seria 3 si se conduce chiar mai usor decit aceasta datorita noii directii electrice. As zice ca BMW a reusit intr-un mod foarte interesant sa o faca si confortabila, dar si foarte stabila, si de asemenea e interesant cum directia electrica este foarte usoara la viteze mici, dar iti ofera totusi si un feeling corect al soselei la viteze mai mari.

X3 xDrive35i este “a peach”, dar X3 xDrive20d e suficient pentru viata de zi-cu-zi, la vitezele uzuale de pina in 100-120 km la ora (am auzit comentarii ca dupa 120 km/h isi pierde putin din suflu si din elanul de a accelera). Ca note proaste as mentiona aparitia unor plastice mai ieftine si banale pe partea de jos a fetelor la usi, precum si faptul ca la relanti motorul diesel cu 4 cilindri este totusi zgomotos si se simt ceva vibratii in pedalier. Fata de micul diesel cu patru cilindri, xDrive35i era cu totul altceva in privinta rafinamentului si silentiozitatii in mers.

Per total, noul X3 e o alegere foarte echilibrata in gama SAV BMW, efectiv nu ai nevoie de un model de tip SUV/SAV mai mare, X3 F25 e foarte spatios si perfect adaptat pietei autohtone. Sa alegi un X5 mi se pare doar o chestiune de statut social, dar oricum X5 si X6 sunt sensibil mai greoaie pe parcurs virajat.

X1 este si el un model foarte interesant, mai aproape de Seria 3 decit de X3, un fel de Seria 3 touring mai inalt, pentru cine vrea ceva garda la sol mai mare, dar este mic la interior totusi pentru o familie cu copii. Din punct de vedere al finisarii interiorului este putin mai jos decit noul X3, probabil este dinadins facut asa pentru ca sa impinga unii clienti spre X3.

535d GT xDrive este o balena pe care n-am inteles-o si care mi-a amintit mai mult de S-class decit de BMW. Incredibil ce diferenta fata de Seria 5 sedan, care e ca un fel de Seria 3 mai mare. GT-ul e greoi, se inclina, are ruliu, vizibilitate proasta si este extraordinar de mare. Nu inteleg de ce au setat-o asa, poate pentru americani (este foarte confortabila), parca Seria 7 (care e pe aceeasi platforma) este semnificativ mai dinamica.

In concluzie un eveniment foarte placut si bine organizat, caruia nu i-a lipsit decit oportunitatea de a parcurge si un traseu public cu masinile, in perimetrul din jurul Romexpo, dar intr-un fel e de inteles dorinta celor de la BMW de a respecta un orar mai strict, pentru a permite cit mai multor participanti sa ia contact cu masinile prezenta si sa se bucure de xDrive. Din punctul  meu de vedere a fost o experienta de neuitat, pentru care vreau sa multumesc inca o data BMW si, mai ales, Motor AG.

O galerie completa de fotografii poate fi gasita pe bmwblog.ro. Foto prin amabilitatea BMW blog si Motor AG.

Stefan Frangulea

[email protected]

 

Comments are closed.