Noua Octavia surprinde audienta cu solutii tehnice de ultima ora, dotari noi in segment si cu un design conservator si totodata plin de farmec. Cat de greu poate fi sa imbunatatesti un produs deja foarte bun? Skoda se pare ca a gasit reteta cea mai buna si prin noua Octavia urmareste sa-si consolideze imaginea de marca si sa bifeze un nou succes comercial precum cel al primelor doua generatii.
Prima generatie Octavia a fost lansata in 1996 si a reprezentat un imens salt calitativ pentru producatorul de la Mlada Boleslav pe atunci recent achizitionat de catre grupul Volkswagen. Tehnologia germana, trenul de rulare performant si motorizarile Volkswagen, totul impreuna cu un spatiu interior generos au reprezentat formula castigatoare, in scurt timp Octavia cunoscand succesul in toata Europa. Octavia II aparuta in 2004 era construita pe platforma lui Golf V si a venit cu un design nou, mai elaborat si mai matur, cu motorizari de noua generatie si spatiu interior si mai generos. Prima generatie a fost redenumita Octavia Tour si s-a vandut in paralel cu Octavia II pana in 2012, obicei preluat ulterior si de alti producatori. Octavia II a fost un model foarte apreciat pe piata romaneasca, principalele atuuri fiind reprezentate de spatiul interior extrem de generos, accesul facil la portbagaj gratie hayonului mare si tehnologia Volkswagen de sub caroserie. Motorizarile cele mai populare au fost binecunoscutele 1.9 TDI-PD si ulterior 2.0 TDI cu si fara commonrail. A fost apreciata si motorizarea pe benzina 1.6MPI de 102 CP, mai ales pe versiunile mai economice Octavia Tour, si ulterior modernul 1.4TSI de 122 CP oferit la un pret foarte bine situat in piata.
Octavia III a crescut putin in dimensiuni si nu numai, fiind plasata putin mai sus in gama decat era inainte. Se doreste a fi un model mai bun decat precedenta generatie la toate capitolele si este construit pe platforma modulara MQB a grupului Volkswagen. Am vrut sa vedem cat de bine s-au facut temele la Mlada Boleslav si am testat pentru dumneavoastra noua Octavia 1.4TSI Ambition cu 140 CP.
Exterior
Octavia nu a atras niciodata atentia printr-un design iesit din comun ci prin linii clasice si o infatisare mai atemporala. A doua generatie s-a departat putin de formele simple ale predecesoarei venind cu o alura ceva mai eleganta, iar acum, la cea de-a treia generatie, Octavia este mai rafinata si mai atragatoare ca oricand unii spunand ca seamana cu Audi ceea ce nu e deloc un semn rau. Noua Octavia masoara acum4.66 metri lungime, 1.81 metri latime si 1.46 metri inaltime iar portbagajul este de nu mai putin de 590 litri. Aspectul Octaviei este original, cu volume bine determinate, iar muchiile ascutite sugereaza dinamism. Blocurile optice atat frontale cat si posterioare au dimensiuni corecte si fac caroseria sa para oarecum mai mica decat este in realitate. Suprafetele vitrate sunt mari si bine desenate asigurand o vizibilitate buna in toate directiile. Gabaritul este usor de intuit, manevrele de parcare fiind usoare mai ales daca printre dotari se numara si senzorii spate.
Daca generatiile precedente se inspirau mult de la Golf, noul model pare construit ca o arma impotriva fratelui mai mare de grup, Passat, apropiindu-se de acesta nu doar prin dimensiunile exterioare cat si printrun design mai rafinat si o prezenta mai business decat oricand. Noua Octavia devine o amenintare serioasa si pentru clasa medie.
Interior
Octavia II a fost foarte apreciata pentru interiorul bine finisat, cu materiale de buna calitate si o ergonomie excelenta, deci noul model nu are voie sa dezamageasca. Si nici nu o face, cu toate ca la nivel calitativ nu am sesizat un salt nemaipomenit, insa designul este clar mai elaborat iar ergonomia este si mai buna decat in trecut. Consola centrala nu mai este asa de masiva in partea inferioara oferind acum mai multa libertate de miscare pentru picioare, spatiile de depozitare sunt mai numeroase si mai generoase, iar pozitia la volan este tot ce ti-ai dori de la o asemenea masina indiferent de gabaritul tau.
Cam totul a fost redesenat si greu mai gasesti elemente de la vechiul model. Materialul care imbraca partea superioara a bordului si a fetelor de usi este moale si foarte placut la atingere, abia in zona mediana reusesti sa intalnesti plastice poate putin prea dure dar care vor rezista bine la trecerea anilor. In principiu Skoda a avut grija ca tot ceea ce atingi frecvent sa fie placut la atingere, iar comenzile sa fie plasate cat mai la indemana. Masina nu necesita perioada de acomodare, ai totul la indemana si functiile sistemului multimedia sunt intuitive. Conexiunile USB si Aux-In sunt ergonomic plasate sub consola centrala, accesul la un stick cu muzica fiind extrem de facil. Spatiul interior este generos atat in fata cat si in spate, nefiind probleme nici macar pentru cei foarte inalti. Portbagajul de 590 litri se acceseaza usor gratie hayonului imens si prezinta destule posibilitati de ancorare a bagajelor.
Dinamica
Ne-am dat seama ca la downsizing grupul VAG se pricepe extrem de bine. Noul propulsor pe benzina 1.4TSI a fost o surpriza extrem de placuta, oferind 140 CP si un feeling la volan deosebit de consistent. Liniaritatea de care da dovada si versatilitatea in traficul cotidian il transforma in unul dintre cele mai bune motoare pe benzina disponibile la ora actuala in acest segment. Trage bine la turatii joase iar in plaja superioara se dezlantuie placut lasandu-ti impresia ca ai sub capota mult mai multi cai putere decat cei indicati in fisa tehnica. Stabilitatea buna a Octaviei contribuie si ea la performantele rutiere excelente pentru o masina preponderent de familie iar exploatarea motorului la turatii de peste 3.000 rpm este o adevarata placere. Din pacate puntea spate multilink care ar mai fi adaugat un plus de sportivitate este disponibila doar pe motorizarea superioara 1.8TSI. Etajarea optima a celor 6 trepte de viteza se traduce prin reprize bune chiar si la viteze mult peste cele legale. Manevrarea schimbatorului de viteze este facila si precisa iar actionarea ambreiajului nu necesita efort. In oras motorul poate rula in treptele superioare de viteza pentru a obtine un consum mic si datorita cuplului prezent la turatii reduse retrogradarile nu sunt mereu necesare. Demarajul de la 0 la 100km/h este efectuat in 8.4 secunde iar viteza maxima este de 215 km/h. Drumurile nationale virajate nu ridica niciun fel de probleme, Octavia fiind sprintena si stabila chiar si atunci cand se exagereaza putin cu acceleratia. Puntea spate rigida este bine setata, masina fiind stabila si previzibila. Comportamentul ezitant al vechii generatii este deja istorie, noua Octavia inclinandu-se destul de putin pe viraje iar directia asistata electric este precisa si ofera un feedback bun. Motorul destul de puternic te poate face sa intreci masura si atunci intervine prompt sistemul ESP care repune masina pe traiectoria corecta printr-o interventie precisa si deloc invaziva.
Buget
Consumul mediu inregistrat de noi in haoticul trafic bucurestean la ore de varf a fost de 9 l/100km, maximum posibil in trafic congestionat fiind de 11 l/100km. Pe inserat cu un trafic lejer poti obtine fara mari eforturi o medie de 7.5 l/100km sau chiar si mai putin. Tot ce trebuie sa faci e sa urmaresti indicatorul de schimbat treptele de pe bord si sa schimbi vitezele asa cum iti indica el, chiar daca uneori ai impresia ca treapta a 6-a la 60km/h este parca prea mult. La drum intins conducand la viteza legala am reusit sa obtinem consumuri medii si de 5 l/100km. Dupa un traseu extraurban complex ce a inclus atat drumuri nationale cat si autostrada si drumuri virajate de munte parcurse intrun ritm sustinut cu viteze ridicate, computerul de bord inregistra un consum mediu de 6 l/100km – am putea spune excelent pentru un motor turbo pe benzina!!!
Modelul testat, in echiparea medie Ambition, incepe de la 18.245 Euro cu TVA inclus. Dintre optionale am beneficiat de vopsea metalizata Bej Cappuccino (368.28 euro), jante aliaj usor Denom 17″ (176.08 euro), Climatronic (417.88 euro) , sistem multimedia Bolero cu touchscreen (130.20 euro), scaune fata incalzite (172.36 euro) , senzori parcare spate (313 euro) si tempomat (161 euro).
La un pret final de pana in 21.000 euro, cu dotari de confort mai mult decat indestulatoare, un tren de rulare bine setat si un motor turbo pe benzina foarte vioi ce ofera 140 CP, Octavia este imbatabila in segmentul sau.
Verdict
Trebuie sa recunoastem ca cei de la Mlada Boleslav si-au facut temele foarte bine, drept pentru care oferim Octaviei 4 stele din totalul de 5 disponibile pentru ca este mai buna decat generatia pe care o inlocuieste la toate capitolele si prin cresterea in dimensiuni a devenit o optiune serioasa atat pe lista unui client de clasa compacta cat si pe cea a doritorilor de modele de clasa medie. Valorile care au consacrat Octavia se regasesc si la noua generatie: spatiul interior este extrem de generos, portbagajul ofera un acces facil datorita hayonului mare iar tehnologia de sub capota este de ultima generatie. Recomandam motorizarea pe benzina 1.4TSI de 140CP pentru ca face ca Octavia sa fie sprintena si totodata economica dar si pentru ca este unul dintre cele mai echilibrate motoare pe benzina prezente pe piata.
Ne-ar fi placut poate un interior mai colorat, mai avangardist si poate un design exterior mai indraznet, insa dupa peste 800 km rulati in diferite conditii de trafic, am inteles ca Octavia nu vrea dragoste la prima vedere ci cauta o relatie serioasa de lunga durata….
motor excelent, tinuta de drum riguroasa, spatiu interior generos si un portbagaj imens
design neutru prea apropiat de Rapid, interior sobru, lipsa puntii spate multilink
Opinie Stefan Frangulea – director editorial
“A treia generatie a Octavia marcheaza un pas consistent spre clasa medie, nu mai este doar limuzina cu hayon si spatiu imbatabil la pret de hatchback compact ci este un model care va atrage atentia si potentialilor clienti de clasa medie. La un pret in jurul valorii de 20.000 EUR, probabil ca e greu daca nu imposibil de gasit o masina mai mare si mai practica. In plus, design-ul are linii care amintesc de Audi, iar motorul este incredibil prin mixul de putere utilizabila si consum redus. Din pacate, anumite elemente de design seamana prea mult cu sora mai mica Skoda Rapid, care preia acum rolul de solutie ieftina si practica in zona clasei mici si compacte. Tinuta de drum este setata mai cuminte decit la alte modele ale platformei MQB, insa se poate conduce si sportiv iar pentru utilizatorul obisnuit nu se simte lipsa suspensiei spate multilink, rezervata deocamdata motorizarii 1.8 TSI (peste 150 CP)”
Date Tehnice
SKODA OCTAVIA Ambition | |
Motorizare | 1.4TSI |
Cilindree (cc) | 1395 |
Numar cilindri | 4 |
Numar supape | 16 |
Putere maxima (CP DIN) tr/mn | 140/4.500 |
Cuplu maxim (Nm) tr/mn | 250/1500 |
Carburant | benzina |
Norma de poluare | EURO 5 |
Cutie de Viteze | manuala/6 trepte |
Rezervor (l) | 50 |
Portbagaj (l) min. | 590 |
Viteza maxima (km/h) | 215 |
0 – 100 km/h (sec) | 8.4 |
Consum Urban Garajul.ro (l/100km) | 8.5 |
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km) | 6 |
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km) | 7 |
Emisii CO2 (g/km) | 121 |
Masa proprie (kg) | 1.180 |
Lungime x Latime x Inaltime (cm) | 466x181x146 |
Galerie foto