Intro
A doua generatie Dacia Logan a ridicat mult stacheta in randul modelelor economice venind cu dotari moderne si un pret imbatabil. Insa concurenta nu doarme si Skoda a lansat noul Rapid care, chiar daca este mai scump, doreste sa acapareze o mare parte din clientii orientati spre modelele low-cost.
Skoda s-a obisnuit in ultima vreme sa faca surprize extrem de placute, una dintre ele fiind noul Rapid, ce se pozitioneaza in gama producatorului ceh intre Fabia si noua Octavia. Este greu de spus ca ar fi un succesor al Fabiei Sedan (model bazat pe prima generatie Fabia MkI din 1999) intrucat nu are nimic a face cu actuala Fabia, apropiindu-se mult mai mult de sora mai mare Octavia, insa se doreste a fi unul dintre cele mai spatioase modele de clasa mica. Tehnologia VW, calitatea de asamblare tipica grupului VAG si motorizarile eficiente par a fi principalele atuuri ale noului model Skoda.
Dacia Logan reediteaza succesul primei generatii, introducand pe langa designul mai placut si mai tineresc, si dotari de ultima ora care pana nu demult nu erau deloc sinonime cu modelele economice. Motorizarile diesel eficiente si noul motor 0.9 TCE pe benzina, impreuna cu un interior puternic revizuit, fac din Logan un model familial extrem de tentant, mai ales daca tinem cont de costurile de exploatare extrem de reduse si fiabilitatea dovedita in timp a primei generatii.
In confruntare directa avem pentru dumneavoastra Skoda Rapid 1.6TDI 105CP in versiune Ambition si Dacia Logan 1.5dCi 90CP Laureate.
Exterior
Formele Skodei Rapid nici nu ti le puteai imagina altfel decat simple si fluente. O recunosti de la departare ca fiind o Skoda iar simplitatea limbajului de design are marele avantaj de a lasa impresia de soliditate cu care producatorul din Mlada Boleslav atat de bine ne-a obisnuit. Blocurile optice mari sunt despartite de o noua grila in mijlocul careia regasim sigla Skoda, iar in partea inferioara a barei fata avem doua proiectoare de ceata usor supradimensionate care intregesc aceasta imagine simpla si curata. Patru nervuri pe capota si o linie laterala la fel de simpla reusesc totusi sa atraga atentia, semn ca simplitatea aspectului este intentionata si denota o atentie deosebita spre eficienta. In partea din spate vei vedea cum doua grupuri optice moderne si trei muchii ascutite dau un farmec aparte si intaresc imaginea de soliditate pe care aceasta masina il inspira din plin.
Dacia Logan s-a maturizat destul de mult fata de prima generatie, designul fiind mai tineresc si mai atragator. In mare parte grupurile optice fata si spate cu geam clar si forma placuta sunt principalele vinovate pentru nota de prospetime, iar capota mai inalta impreuna cu aripile evazate dau noului Logan un plus de prestanta. Dimensiunile exterioare au ramas in mare parte neschimbate ceea ce nu este deloc un lucru rau. Suprafetele vitrate sunt corect proportionate si sugereaza o vizibilitate buna, clantele portierelor sunt noi insa sistemul de deschidere al portbagajului a ramas neschimbat. Chiar daca in mare formele sunt aceleasi, Dacia ne arata ca folosiind mici artificii de design, precum buza spoilerului fata si aspectul modern al grupurilor optice, reuseste sa dea noului Logan un aer atragator.
Interior
Interiorul Skodei Rapid este definit de aceeasi simplitate regasita si la liniile exterioare. Toate elementele au fost desenate cu grija, pentru a deservi in primul rand functia si pentru a oferi acea placuta senzatie de soliditate specifica marcii. Fara artificii inutile, fara zorzoane, fara nichel si fara culori tipatoare, Skoda Rapid are un interior spatios, usor tern insa extrem de ergonomic. Comenzile sunt clare, usor de accesat si totul pare extrem de aerisit. Calitatea materialelor este buna chiar daca nu la nivelul fostei generatii Octavia. Asamblarea in schimb este fara cusur, imbinarea diferitelor panouri fiind extrem de precisa, fara lufturi inestetice si fara zgomote ciudate. In esenta cam tot ce este in contact frecvent cu utilizatorul este placut la atingere si construit ca sa treaca cu bine testul timpului. Chiar daca unele componente sunt preluate din banca de organe a grupului VAG, acestea sunt foarte bine integrate in designul Skoda. Spatiul interior este foarte mare pentru aceasta clasa, singurul neajuns fiind scaunele fata care sunt o idee cam mici si prea putin profilate pentru gusturile noastre, dar este vorba de o impresie pur subiectiva. In anumite versiuni de echipare se poate opta pentru o tapiserie interioara in doua culori, negru si bej, care da un aspect mai cald interiorului care devine insa mult mai predispus la murdarire.
Noul Logan este la fel de spatios ca prima generatie, interiorul insa a fost puternic revizuit atat din punct de vedere al materialelor folosite cat mai ales in ceea ce priveste dotarile moderne. Este prima Dacia ce poate fi comandata cu sistem multimedia incorporat, sistemul LG de 300 euro include navigatie, touchscreen, port USB si Bluetooth si s-a dovedit a fi foarte placut in utilizare. Meniul este intuitiv, interfata grafica are un design simplu iar hartile navigatiei sunt complete. Forma plansei de bord este complet noua chiar daca multe comenzi sunt dispuse in aceeasi pozitie ca inainte. Comanda de reglare a oglinzilor a migrat de langa frana de mana pe plansa de bord, in partea stanga; butonul de avarii si cel pentru inchiderea centralizata s-au mutat in partea superioara a consolei centrale, intre cele doua aeratoare, insa comenzile pentru geamurile electrice sunt in continuare plasate jos pe consola centrala. Cadranele de bord sunt si ele noi, computerul de bord are mai multe functii iar tapiteria scaunelor si a banchetei este mai moale si mai placuta la atingere. Pozitia la volan este teoretic neschimbata, insa confortul mai bun al scaunului si linia mai inalta a plansei de bord iti dau o senzatie placuta si parca nu te mai deranjeaza plaja mica de reglaj a volanului pe inaltime. Spatiul interior este in continuare un punct forte al lui Logan iar portbagajul mare are un acces destul de bun.
Dinamica
Skoda Rapid vine echipata cu binecunoscutul 1.6TDI de 105CP de origine VW care si-a dovedit calitatile pe multe modele ale grupului din diferite clase. Si in cazul lui Rapid mariajul intre motor si cutia de viteze manuala cu 5 trepte este unul cat se poate de fericit, treptele foarte bine etajate ajuta mult la exploatarea celor 105 cai putere si la obtinerea unui consum redus de carburant. Dupa o scurta perioada de acomodare cu raspunsul usor gatuit la turatie minima, incepi sa descoperi ca aceasta Skoda chiar poate fi surprinzator de… rapida. Tinuta de drum este foarte echilibrata, usor cam rigida pentru un model eminamente familiar, iar niste roti cu talon mai mare ar fi fost binevenite pentru gropile romanesti. Ne-a placut mult eficienta sistemului de franare si mai ales feedbackul foarte consistent in pedala , laudam deasemnea si precizia servodirectiei si finetea ambreiajului – toate acestea fiind elemente caracteristice modelelor din grupul VAG. Pe drumurile pline de viraje, Skoda Rapid are o tinuta de drum neutral fiind foarte previzibila si usor controlabila. Aderenta se pierde destul de greu si intotdeauna poti corecta traiectoria din volan fara niciun fel de probleme. Cei 105CP sunt suficienti pentru aceasta caroserie, reusind sa sustina si viteze de croaziera foarte ridicate fara un efort vizibil.
Dacia Logan ascunde sub capota tot o motorizare foarte cunoscuta, 1.5dCI de 90CP, puternic revizuita fata de modelul precedent. Inafara de insonorizarea excelenta care te face sa nici nu mai auzi ce se intampla sub capota, acest dCi imbunatatit mai uimeste si printr-o elasticitate mult imbunatatita. Motorul functioneaza mai bine pe toata plaja de turatii, trage mai bine de jos si, in ciuda unei cutii de viteze cu doar 5 trepte, la viteze sustinute pe autostrada turometrul este in continuare timid ceea ce asigura si un zgomot mai redus in habitaclu. Reprizele sunt bune iar elanul pe viraje iti este taiat doar de ruliul datorat in mare parte centrului de greutate ridicat. Chiar daca directia este mai grea si mai putin precisa, siguranta manevrelor rapide nu este deloc afectata. Viteze de croaziera ridicate se ating destul de usor, singurul disconfort fiind zgomotul la vant, insa la peste 130km/h reprizele devin ceva mai lente.
Buget
Skoda Rapid Ambition 1.6TDI 105CP are un pret de pornire de 15.756 euro cu TVA la care fara prea mult efort mai adaugam un Climatronic la 352 euro, Sistem audio 2-din Swing la 125 euro, vopsea metalizata 352 euro si alte mizilicuri precum faruri ceata (103Euro), display maxi-dot (104Euro) si Hill-Hold Control (116 Euro) si un stergator pentru luneta (73Euro) si ne-am apropiat periculos de mult de 17.000 euro. Partea buna este ca lista de optionale este destul de interesant fragmentata, astfel incat poti alege fix ceea ce-ti trebuieste, un mic dezavantaj aparand atunci cand le vrei cam pe toate. Trebuie sa o recunoastem, pretul Skodei Rapid este cam departe de conceptul economic pe care il afiseaza acest model, insa trebuie tinut cont si de politica de discounturi a dealerilor care se straduie sa te tina in showroom. Dupa achizitie te vei bucura de un consum extrem de rezonabil, atat in mediul urban unde am inregistrat 7-8 l/100km la ore de varf, cat si la drum intins unde noi am obtinut 5.5% pe un traseu mix fara a ne concentra prea mult pe latura eco.
Dacia Logan Laureate 1.5dCi 90CP vine cu un pret imbatabil, la fel ca si generatia precedenta, iar alegerea optionalelor este extrem de simpla. La pretul de baza de 11.300 Euro al versiunii Laureate mai adaugam 300Euro pentru excelentul Media Nav, 100Euro pentru harta completa a Europei, 400Euro pentru Pack Securite (senzori parcare, tempomat, volan imbracat in piele), 300 Euro vopseaua metalizata si 350Euro pentru Pack Look (jante aliaj si geamuri electrice spate). Nota de plata finala este de 12.750 Euro cu TVA in schimbul carora primiti o masina completa, bine dotata, fiabila, economica si cu costuri de intretinere extrem de reduse. Dintre dotari parca singura lipsa majora ar fi un sistem de climatizare automata, dar Media Nav-ul salveaza situatia conferind interiorului un aer mai high-tech. Consumul de carburant este o alta surpriza extrem de placuta, motorul diesel 1.5dCi in varianta revizuita fiind si mai economic decat in trecut. Prin Bucuresti la ore de varf media este 6-6.5l/100km iar la drum intins cu un stil de condus normal noi am obtinut 4.5l/100km.
Verdict
Rapid ne-a placut foarte mult si ne-a dovedit inca odata ca Skoda stie sa uimeasca prin simplitate si eficienta, de aceea primeste 4 stele din totalul de 5 disponibile. Este foarte bine construita, foarte eficienta si economica in varianta diesel si se prezinta cu un design fluent de o eleganta nonsalanta. Oferta de spatiu interior este extrem de generoasa, finisajele si calitatea fabricatie este asa cum ne-a obisnuit grupul Volkswagen, iar motorizarea diesel 1.6TDI s-a dovedit rafinata, puternica si economica. Cu un discount de la dealer, Skoda Rapid devine o afacere foarte buna.
Dacia Logan primeste 4 stele pentru ca este o oferta absolut imbatabila in ceea ce priveste raportul pret-calitate-performante. Conceptul eminamente low-cost al primei generatii s-a maturizat foarte mult, Logan devenind o optiune foarte inteligenta. Motorizarea dCi de 90 CP este rafinata si economica, confortul este bun iar lista de dotari surprinde cu sistemul Media Nav foarte modern. Daca iti doresti o berlina clasica spatioasa, cu performante bune, un consum redus si costuri mici de intretinere, Logan este clar alegerea perfecta.
Opinie Stefan Frangulea – Director Editorial
“Modelele de buget plasate intre clasa mica si clasa compacta tind sa devina o categorie de sine statatoare, iar noile reprezentante ale acestei categorii marcheaza un pas important de la conceptul de low-cost spre ceea ce sefii marcii Dacia numesc smart-buy. Skoda Rapid este in opinia noastra un model pozitionat oarecum delicat: pe de-o parte prea apropiat prin spatiul interior ingust de conceptul de clasa mica, de unde a si imprumutat practic platforma folosita, iar pe de alta parte, cel putin in varianta diesel, prea apropiat la pret de noua Octavia, cu care de altfel imparte si design-ul exterior pina la un punct in care un nespecialist al pietei auto va avea dificultati de a nu confunda cele doua modele. Asamblarea precisa, motorul diesel economic si comenzile ergonomice sunt calitati evidente, mostenite din grupul VAG, in vreme ce la minusuri putem mentiona suspensia rigida, pretul prea ridicat si spatiul interior destul de ingust. De partea cealalta, Dacia Logan este o surpriza extrem de placuta, prin saltul de calitate, de design exterior si interior si excelentul motor diesel, puternic si economic, toate oferite la un pret imbatabil. Mie personal, colturile buzei barei din fata mi-au adus foarte mult aminte de unele modele Volkswagen. La capitolul aspectelor negative, am remarcat eficienta limitata a sistemului de frinare si ergonomia perfectibila a unora din comenzi. In final, considerind si diferenta de pret de peste 5.000 EUR, recomandarea noastra merge in favoarea modelului autohton. Cine are bugetul pentru achizitia unei Skoda Rapid, poate face un efort suplimentar pentru saltul catre noua Octavia. La nivelul modelelor pe benzina, rezultatul comparatiei poate fi mult mai echilibrat, pentru ca diferenta de pret se reduce la jumatate iar 1.2TSI-ul functioneaza ceva mai plin si mai placut decit 0.9TCe.
Date Tehnice
Model | Skoda Rapid | Dacia Logan |
Motorizare | 1.6TDI | 1.5dCi |
Cilindree (cc) | 1598 | 1461 |
Numar cilindri | 4 | 4 |
Numar supape | 16 | 8 |
Putere maxima (CP DIN) tr/mn | 105/4400 | 90/3750 |
Cuplu maxim (Nm) tr/mn | 250/2000-2800 | 220/1750 |
Carburant | motorina | motorina |
Norma de poluare | EURO 5 | EURO 5 |
Cutie de Viteze | manuala 5 trepte | manuala 5 trepte |
Rezervor (l) | 55 | 50 |
Portbagaj (l) min. | 550 | 510 |
Viteza maxima (km/h) | 190 | 175 |
0 – 100 km/h (sec) | 10.4 | |
Consum Urban Garajul.ro | 7.5l/100km | 6.5l/100km |
Consum Extraurban Garajul.ro | 5.5l/100km | 4.5l/100km |
Consum Mixt Garajul.ro | 6l/100km | 5l/100km |
Emisii CO2 (g/km) | 115 | 103 |
Masa proprie (kg) | 1.265 | 1.134 |
Lungime x Latime x Inaltime (cm) | 448/171/146 | 435x173x151 |
Galerie foto