BMW X1 xDrive20d vs. Range Rover Evoque SD4 – Eficienta germana sau charmul englezesc?

0

Dintre producatorii premium germani, BMW a fost primul care sa profite de vinzarile in crestere ale modelelor de tip crossover si SUV si sa decline o gama intreaga de vehicule care sa raspunda acestei cereri, dupa ce initial Mercedes fusese mai rapid cu lansarea lui M-Class pe piata. Botezate SAV (Sport Activity Vehicle), acronimul specific BMW pentru crossovere si SUV-uri, modelele X1/X3/X5/X6 au ajuns sa reprezinte 25 % din vinzarile totale BMW. Mezinul gamei X a bavarezilor, BMW X1 a fost lansat in 2009, reprezentind oferta lui BMW pentru cei care au retineri pentru modelele SUV mai mari si mai inalte. Practic, X1 este un crossover conceput pentru cei care desi ar dori putin mai mult caracter practic decit cel oferit de o limuzina sau un break, nu vor sa urce pina la pozitia inalta la volan si centrul de gravitate ridicat al unui SUV. Practic, X1 are o garda la sol de 17 centimetri si este cu doar 13 centimetri mai inalta decit BMW Seria 3 touring.

Piata a reactionat bine la acest crossover, astfel incit BMW a reusit sa vinda peste 400.000 exemplare pina anul trecut, cind la jumatatea lui 2012 a realizat un facelift usor al acestui model. In spiritul orientarii Garajul.ro in favoarea testelor comparative, am folosit oportunitatea oferita de importatorul BMW de a lua contactul cu o versiune facelift a lui BMW X1 (BMW X1 xDrive20d de 184 CP) pentru a il compara cu unul din cei mai puternici competitori ai sai, Range Rover Evoque, o masina pe care am dorit sa o conducem inca de cind a fost lansata, in vara anului 2011. Evoque a fost raspunsul lui Range Rover in competitia cu rivalii care ofereau modele crossover compacte, orientate spre eficienta si stil. In fata acestora, Range Rover Evoque puncteaza cu baza tehnica specifica Land Rover/Range Rover, care ii permite sa ofere performante de off-road mult mai capabile decit majoritatea crossoverelor si SUV-urilor, cu charm-ul specific creatiilor Range Rover precum si cu design-ul exceptional, reprezentind una din acele rare situatii cind un concept car (Land Rover LRX concept, expus la NAIAS in 2008) este transpus in forme aproape neschimbate in productia de serie. Evoque foloseste platforma lui Land Rover Freelander pentru a dezvolta un produs mai modern si mai dinamic care sa atraga un public mai tinar, insa mai toate elementele de platforma si tehnice sunt modificate si adaptate pentru a sustine aceasta sportivitate. Prin amabilitatea importatorului Land Rover/Range Rover, caruia ii multumim pentru aceasta prima colaboare, am primit la test un Range Rover 2.2SD4 Dynamic, de 190 CP.

Nota editoriala: Din motive de organizare si programare, nu am avut masinile disponibile concomitent, una linga alta, pentru o sedinta foto traditionala pentru un comparativ. Pentru ilustrarea pozei de “coperta”, ne-am jucat putin cu un editor de fotografii.

IMG_5274

Exterior

Am avut ocazia sa luam contact cu BMW X1 in mai multe rinduri pina acum, inclusiv un test complet cu BMW X1 xDrive28i la aparitia motorului 2.0 turbo N20 pe acest model. Din punct de vedere al designului, BMW X1 nu se inscrie printre cele mai frumoase modele ale bavarezilor insa farurile cu angel eyes si fata agresiva, cu “narile” de mari dimensiuni dau o nota de dinamism si constituie partea cea mai reusita a designului general. Profilul lateral si spatele sunt elegante, dar destul de banale. Facelift-ul din 2012 a adus modificari minore la exterior, sub forma unor noi faruri cu angel eyes cu lumina rece si o trasa luminoasa in partea superioara a farurilor, a unor stopuri usor modificate precum si a unor spoilere fata si spate noi. Au aparut de asemenea doua noi linii de echipare, X-Line (prezenta pe masina din test) si Sport Line, care adauga diferite detalii de design si ofera o personalizare mai accentuata. Astfel, linia X-Line cuprinde o bara fata si spate modificata si niste ornamente laterale specifice, de efect.

IMG_6363Daca in cazul lui BMW X1, dezirabilitatea la o prima vedere este transmisa indeosebi de imaginea de marca, cu totul altfel stau lucrurile in cazul lui Range Rover Evoque. Masina este de senzatie din punct de vedere al designului exterior, parind scapata direct de la o expozitie de concepte auto, si atragind privirile pe strada la fel ca in ziua lansarii. Exista o serie de detalii fine de design, de inspiratie britanica (british style), care adauga si mai mult appeal si rafinament liniei generale. La acest capitol, am mentiona finisarile grilei radiatorului, luminile de zi cu design foarte complex integrate in blocurile optice incuste si alungite, elongatia simetrica a blocurilor optice fata si spate sau grilele de aerisire laterale, cu efect mai mult de design. Iar seara, nu se poate sa nu remarci luminile de curtoazie din oglinzile exterioare, care proiecteaza pe asfalt in dreptul usii un spot luminos in interiorul caruia se contureaza silueta unui Range Rover Evoque! Caracterul dinamic este subliniat si de linia ascendenta a geamurilor laterale, cu spatele arcuit si luneta mica, redusa pe inaltime, in genul lui BMW X6 dar intr-o interpretare mai angulara si mult mai armonios stilizata. In plus, modelul pe care l-am testat era versiunea in 3 usi (mai scumpa cu 900 EUR plus TVA decit cea cu 5 usi!) a carei silueta si mai dinamica si radicala a adaugat elemente suplimentare la capitolul desirabilitate a design-ului.

In concluzie, capitolul Design este cistigat fara doar si poate de Range Rover Evoque, a carui infatisare poate constitui unicul impuls de cumparare in cazul unora din potentialii clienti.

Interior

Daca la exterior, BMW X1 este aliniat la linia generala si tendinta de design oferita de fratii sai din gama BMW, in cazul interiorului se vede o anumita raminere in urma, acesta fiind ultimul model BMW bazat pe hardware-ul interior si exterior al platformei fostei generatii Seria 3 E90. Asta inseamna ca avem parte de blocul de instrumente si comenzi de pe consola centrala de la vechea Seria 3 E90, cu o grafica usor depasita. IMG_5290Finisarea si asamblarea sunt bune, dar ascund unele plastice tari in zonele mai putin vizibile. Facelift-ul a adus materiale de mai buna calitate, precum si o rezolvare paleativa a problemei legate de cupholder-ul portabil care se monteaza inspre genunchii pasagerului din dreapta fata (acesta poate fi acum ascuns in consola centrala) dar spatiile de depozitare ramin putine iar suportul de pahare de pe consola centrala devine nefolosibil daca se gliseaza cotiera spre inainte. Pozitia butoanelor pentru climatizare a migrat acum deasupra celor pentru audio. Climatizarea, reglabila pe doua zona, capata un buton de sincronizare al celor doua zone, posibilitate care lipseste la multe modele actuale ale BMW sau ale altor marci.

Spatiul interior este suficient pentru 4 adulti, chiar si mai corpolenti, un al cincilea pasager fiind putin incomodat de tunelul de transmisie median. Pozitia la volan este foarte sportiva, putind fi reglata pe placul oricarui sofer si fiind foarte apropiata de cea dintr-0 limuzina sau dintr-un coupé BMW (din acest punct de vedere, fratele BMW X3 are sezutul scaunului pozitionat mai sus in raport cu podeaua si volanul). Scaunele sport imbracate in piele cu detalii xLine, prezente pe modelul testat, sunt de buna calitate si contribuie si ele la confortul si placerea calatoriei. Desi capacitatea portbagajului este destul de mica (420 litri), totusi acesta este foarte practic prin formele regulate si marginea joasa de incarcare, astfel incit cu putina atentie la optimizarea bagajelor, poate fi suficient inclusiv unei utilizari de familie. Vizibilitatea este buna, lucru sustinut atit de prezenta unui al treilea geam lateral generos cit si de oglinzile retrovizoare de mari dimensiuni.

IMG_6461Interiorul lui Range Rover Evoque nu mai este atit de spectaculos precum design-ul exterior, dar este in continuare unul de senzatie raportat la concurenta germana. In primul rind, cind deschizi portiera, te atrage in primul rind mirosul de piele fina, chiar si la modelul testat de noi care avea aproape 2 ani vechime. Intr-al doilea rind, exista o atentie la detaliile de design privind elementele pe care le vezi in cimpul vizual imediat sau pe care le atingi, atentie care e demna de modele mult mai scumpe, poate chiar din zona super-carurilor. La pornire, masina este un spectacol prin animatiile de pe ecranele de bord si controller-ul rotativ al cutiei de viteza, care se ridica din tunelul central. Prin alegerea modului Sport, iluminarea cadranelor de bord se schimba de la alb la rosu, si exista de asemenea exista posibilitatea customizarii nuantei iluminarii de interior. Interfata multimedia cu ecran tactil este mai putin intuitiva in grafica utilizare decit controllerul rotativ iDrive de la BMW, dar ofera sistemul dual view prin care pasagerul poate viziona programele TV iar soferul vede comenzile diverselor sisteme. Modelul testat, in echipare Dynamic, era dotat cu scaunele sport cu spatar in stil scoica, inspirat din competitie. Aceste scaune sunt prea tari atit pentru utilizarea in Romania, cit si pentru imaginea de confort specifica unui Range Rover. In plus, ele sunt pozitionate destul de sus, ca sa fie consistente cu pozitia la volan ridicata specifica modelelor Range Rover, dar asta inseamna ca pasagerii din spate, deja penalizati de linia inalta a geamurilor, au inca un element care sa le diminueze cimpul de vizibilitate. Va fi greu pentru cineva cu claustrofobie daca va lua loc pe bancheta din spate. Parca-am fi preferat scaunele fotoliu prezente pe versiunile Prestige. Si daca tot am mentionat de vizibilitate, aceasta este mediocra, datorita liniei de design cu geamurile laterale cu linie ascendenta si a lunetei foarte mici (care incomodeaza atit vizibilitatea pasagerilor din spate cit si cea spre spate a soferului). Senzorii de parcare si camerele de luat vederi all arround vin sa remedieze putin aceasta deficienta, desi camerele all arround functioneaza mai bine in cazul modeleor altor marci precum BMW sau Nissan-Infiniti. Partea buna este ca datorita liniilor de caroserie rectangulare, bine conturate, soferul percepe foarte bine gabaritul masinii in fata si pe lateral.

Spatiul interior in Range Rover Evoque este multumitor, fiind suficient pentru 4 pasageri desi spatiul la picioare si la cap pentru pasagerii din spate este mai mic decit la BMW X1. In schimb, pe latime Evoque sta mai bine la spatiul pentru pasageri decit X1, si asta se simte daca avem deopotriva un sofer si un pasager dreapta mai corpolenti ocupind laolalta vehiculul. Al cincilea pasager poate sta mai bine decit la BMW X1 pentru ca tunelul median este semnificativ mai mic. Portbagajul anunta o capacitate de 550 litri, insa in ciuda acestei capacitati teoretice in realitate acesta este perceput ca fiind mai mic in practica decit cel de la BMW X1, datorita formei porbagajului si a hayonului plonjat.

Asadar, la capitolul interior, marcam un final o egalitate, unde BMW X1 puncteaza mai bine la capitolul elemente practice si utile (spatiu interior pentru pasageri si portbagaj, ergonomie, vizibilitatea) iar Range Rover Evoque iti ramine in minte prin charm, lux si finisare stilata, dar pacatuieste putin la aspectele practice (spatiu interior pentru pasageri si portbagaj, unele detalii de ergonomie, vizibilitatea), care sunt oarecum partial sacrificate pe altarul design-ului. In definitiv, fiecare potential client isi poate defini prioritatile si alege in cunostinta de cauza.

Dinamica

La capitolul dinamica, am fost foarte impresionati in trecut de modelul BMW X1 xDrive28i echipat cu suspensiile sport M si cu jantele M pe 18 inci. De asemenea, cu ocazia unor evenimente xDrive organizate de BMW, am apreciat si combinatia dintre jantele standard pe 17 inci si anvelopele cu balon mai mare, care ofera un surplus de confort in vreme ce tinuta de drum ramine foarte eficienta si corecta, sigur, fara a fi asa de sportiva ca in varianta M. IMG_5402Totusi, in cazul variantei pe care am testat-o de aceasta data, am avut de-a face cu jantele pe 18 inci si anvelope cu balonul mai redus in combinatie cu suspensia standard. Este o combinatie pe care recomandam sa o evitati – adica fie luati suspensia standard si jantele standard pe 17 inci, fie daca doriti jantele pe 18 inci, atunci sacrificati putin confortul si mergeti direct pe suspensia M-Sport. De ce spunem lucrul asta? Pentru ca jantele pe 18 inci reduc nivelul de confort, dar balonul redus si cu margine rigida al anvelopelor run-flat combinat cu usorul ruliul permis de suspensia standard da un efect prin care in curbele atacate mai rapid, masina se inclina pina la limita balonului tare al jantelor si muta greutatea si aderenta pe rotile de la exterior, ceea ce in conditiile unui carosabil cu praf, nisip, sau ceva pietris poate duce la largirea trasei virajului. Nu e nimic periculos, sistemul DSC este prezent si vegheaza, dar acest BMW X1 in aceasta combinatie de suspensii si jante este modelul BMW testat recent la care am avut parte de cele mai multe interventii ale sistemului DSC. Altminteri, BMW X1 ramine la fel de placut in sofat precum il stim, fiind probabil modelul de tip SUV cel mai apropiat in experienta de conducere de senzatiile unei limuzine sau hatchback.

In rest, nu avem decit cuvinte de lauda pentru micul SUV, sau ma rog, SAV bavarez. Motorul de 2 litri diesel primeste ultima evolutie pina la 184 CP si 380 Nm si se dovedeste cel mai bun turbodiesel de 2 litri al momentului. Paradoxal, pe X1 facelift motorul e mai bine insonorizat decit pe BMW X3, acele mici vibratii si “rotaitul” specific motorului diesel in 4 cilindri fiind estompate pina la disparitie. Ba chiar, motorul are o sonoritate sportiva, care e tot mai placuta si accentuata pe masura ce se accelereaza, iar acceleratiile, in combinatie cu excelenta cutie Steptronic cu 8 trepte (care se generalizeaza si pe X1 cu ocazia acestui facelift) sunt fulminante. Cele 140 kg mai putin la greutatea totala fata de BMW X3 precum si aerodinamica mai apropiata de un break sau hatchback se simt, si practic nu exista nici o situatie in care acest motor sa dea semne ca isi pierde suflul – incit ajungem sa ne intrebam cum se poate simti un X1 echipat cu versiunea 25d de 218 CP si 450 Nm? Reprizele sunt fulger iar depasirile faimoaselor tiruri care se deplaseaza cu 60-70 km/h se efectueaza in citeva secunde, ceea ce consideram ca e un factor de siguranta foarte important. Modelul testat de noi era dotat cu directia electrica variabila Servotronic (modelele standard X1 fiind in continuare echipate cu directia hidraulica), directie care reactioneaza foarte rapid si careia BMW a reusit sa ii insufle si minimul feedback necesar pentru o conducere sportiva.

IMG_20130717_135659Ramasi in minte cu infatisarea exterioara a lui Range Rover Evoque, ne-am fi putut astepta ca o data instalati la volan sa avem o experienta de tip “high heel hot hatch” – in definitiv cel mai sportiv si senzational SUV din punct de vedere al infatisarii n-ar trebui sa fie si cel mai senzational pe sosea? Ei bine, lucrurile sunt aici nuantate: Range Rover Evoque Coupe SD4 Dynamic merge foarte bine, e o masina foarte buna cu performante sustinute dar nu putem spune ca merge atit de senzational pe cit arata. Poate modelul echipat cu motorul pe benzina de 2 litri turbo, 2.0 Si4, sa reuseasca sa puncteze mai bine la acest aspect. Tinuta de drum este foarte buna, foarte corecta, atit in configuratia Standard a sistemului Adaptive Dynamics (prezent pe masina de test), unde ruliul este limitat si perfect gradual si controlabil, cit si in configuratia Sport, care nu elimina de tot ruliul insa puncteaza la eficienta parcurgerii rapide a unui traseu virajat. In definitiv, ca o opinie personala, prefer sa existe un ruliu minim ca o modalitate de a fi informat, ca pilot, de dinamica masinii, de apropierea de limite, si a putea actiona si reactiona in cunostinta de cauza. Din punct de vedere al confortului, nu exista diferente prea mari intre setarea Standard si cea Sport, in sensul ca ultima nu degradeaza in mod semnificativ confortul, in ciuda jantelor pe 20 de inci prezente pe masina de test, astfel incit am ajuns sa prefer setarea Sport ca setare folosita implicit (recurgind la setarea Normal numai pe drumuri cu adevarat foarte denivelate). Combinatia intre directie si suspensie creaza o masina care e foarte placut de condus rapid, foarte tactila, care permite citirea usoara a particularitatii traseului si care poate fi plasata foare precis in curbe.

Motorul 2.2 SD4 cu 190 CP si 420 Nm este un agregat foarte vinjos si voluntar, oferind in combinatie cu cutia de viteze cu 6 trepte (facelift-ul anuntat pentru anul 2014 va oferi o cutie de viteze automata cu 9 trepte!) reprize si acceleratii bune (acceleratia 0-100 km/h cit si repriza 80-120 km/h sunt cam cu 1 secunda mai slabe decit cele ale lui BMW X1), o data ce ne-am obisnuit cu kick-down-ul pedalei de acceleratie, care are un feeling mai ciudat. Practic, trebuie presat piciorul pina la punctul in care se simte rezistenta in pedala, si apoi trebuie dat un push final la capatul cursei, in zona unde pedala de acceleratie devine mai tare – astfel masina va stii ca i se comanda un kick-down si va retrograda accelerind foarte eficient, spre deosebire de o apasare directa, cu forta, pina la fund, care va fi lipsita uneori de vigoarea dorita a reprizei. Pe drumuri forestiere si in off-road usor, Evoque abordeaza lucrurile cu mai multa usurinta decit BMW X1 – sa ne intelegem, in probele usoare prin care le-am trecut, ambele au trecut fara probleme, dar Evoque lasa impresia ca nimic nu l-ar putea opri si ca poate da piept cu incercari mult mai grele. Totusi, pornirile spre aventuri off-road ar trebui temperate avind in vedere ca nici X1 nici Evoque nu au roata de rezerva in standard (X1 se bazeaza exclusiv pe pneurile run-flat iar Evoque are roata de rezerva pe 18 inci ca echipament optional).

In concluzie, la capitolul Dinamica marcam o noua egalitate. BMW X1 ne surprinde printr-o combinatie motor-cutie senzationala, dar a fost prins putin nepregatit in combinatia de jante si suspensie testata – probabil altfel ar fi stat lucrurile intr-o varianta cu alte configuratii de roti si suspensie, care ar fi permis cistigarea capitolului Dinamica. Range Rover Evoque este o masina foarte buna si omogena, care fara sa exceleze la nici un capitol, reuseste in schimb sa concureze la toate aspectele in proportie de cel putin 90 % cu concurentii sai germani, chiar daca la anumite probe tehnice si per total, acestia reusesc sa fie cu putin mai buni. Suspensia Active Dynamics e foarte versatila si masina are o tactilitate care aduce placere celui de la volan, dar ansamblul motor-cutie-pedala de acceleratie, suficient de vinjos, este insa doar mediu in raport cu concurenta.

Buget

BMW X1 xDrive20d are un pret de pornire de lista de 36.332 EUR cu TVA. Cutia automata Steptronic mai inseamna inca 2.188 EUR cu TVA, iar echiparea xLine, care include  mai ia din cont inca 1.980 EUR cu TVA. Modelul testat de noi, bine accesorizat, avea un pret total de lista de 51.567 EUR cu TVA, dar se poate configura un X1 in echipare decenta pentru un pret de lista de aproximativ 40.000 EUR cu TVA. luand in considerare si discounturile practicate de dealerii BMW pentru cel mai mic SUV sau, ma rog SAV, bavarez.IMG_5284

Dotari recomandate BMW X1 xDrive20d: xLine (1.980 EUR cu TVA, cuprinzind jante pe 18 inci, volan sport imbracat in piele, scaune cu tapiterie in combinatie stofa/piele Carve-Amber sau Sensatec, ornamente interioare lucioase Dark Copper, covorase din velur), cutia automata Steptronic (2188 EUR cu TVA), pachet Advantage Plus (3.398 EUR cu TVA, cuprinzind aer conditionat automat, servotronic, volan multifunctional, performance control, pachet compartiment de depozitare, scaune fata incalzite, cotiera fata culisanta, mod de functionare ce include ECO PRO, faruri xenon cu spalator faruri, senzori de parcare fata si spate, pachet lumini), pilot automat cu functie de frinare (354 EUR cu TVA), Radio BMW Professional (219 EUR cu TVA, pret valabil in combinatie cu xLine), setari sport suspensie (309 EUR cu TVA).

x1_pricelist

In privinta consumului, BMW X1 20d este destul de economic pentru un model de tip SUV. BMW declara valori de consum oficiale de 6.1/5.1/5.4 litri/100 km pentru consumul urban/extraurban/mixt in cazul versiunii echipate cu cutia automata Steptronic. In realitate, noi am obtinut un consum care nu a depasit 10 litri/100 km nici in cazul unui parcurs in Bucuresti in conditii de aglomeratie si nici in cazul unui parcurs sportiv pe un traseu virajat. In conditiile unui mers mai linistit, valori de consum medii in utilizare mixta in jurul valorii 8/100 km sunt perfect realizabile, ceea ce pentru un SUV 4×4 cu 184 CP este consideram o performanta foarte buna, sustinuta atit de tehnologiile EfficientDynamics cit si de cutia cu 8 trepte care tine motorul la turatii reduse in regim de croaziera.

Garantia oferita de BMW este de 2 ani fara limita de km, aceasta putand fi extinsa, prin intermediul unor pachete de garantie extinsa flexibile. In plus, BMW ofera gratuit pachetul BMW Service Inclusive, care cuprinde 5 ani de verificari si revizii in service-urile marcii si intretinere gratuita (schimbarea uleiului de motor, inclusiv a filtrului, inlocuirea filtrului de aer, a microfiltrului, a bujiilor si lichidului de frina).

De partea cealalta, Range Rover Evoque Coupe SD4 Dynamic are un pret de pornire de lista de 51.460 EUR cu TVA (preturi conform noii liste pentru modelul 2014 cu facelift; modelul testat pre-facelift avea un pret de pornire de 51.088 EUR cu TVA), iar cutia automata cu 9 trepte inseamna inca 2.703 EUR cu TVA (cutia automata cu 6 trepte costind 2.455 EUR cu TVA la versiunea pre-facelift). Cu privire la acest pret se cuvine sa precizam doua lucruri: Range Rover cere un supliment de pret de 1.240 EUR cu TVA, pentru modelul Coupé fata de modelul cu 5 usi, care e mai corect de comparat cu BMW X1, iar nivelul de echipare Dynamic este un nivel superior, destul de bine dotat in standard, cuprinzind, printre altele, pe linga dotarile standard ale versiunii de baza Pure: bara de protectie fata/spate Dynamic, grila si guri de aerisire Dynamic – Narvik Black, fante de aerisire capota in Narvik Black (doar Coupé), ornament Hayon Narvik Black, capace oglinzi Narvik Black, parbriz cu senzor de ploaie, oglinzi exterioare – incalzite,reglabile si rabatabile electric cu lumini de proximitate – cu grafica Range Rover, semnalizare a directiei, memorie& auto reglabile pentru mersul cu spatele, jante din aliaj de 19″ Style 4 – sparkle silver (235/55), faruri de ceata, faruri automate Xenon cu LED, reglabile automat si instalatie de spalare a farurilor, schimbator de viteza imbracat in piele Dynamic perforata (doar pt transmisie manual), covorase de mocheta, pedale cu finisaje din aluminiu, ornamente (IP) Satin Brushed Aluminiu, ornamente consola centrala Satin Brushed Aluminium, lumina interioara configurabila de catre client, volan imbracat in piele perforate Dynamic, scaune din piele Dynamic cu partea din mijloc perforata, scaune fata reglabile, electric si suport lombar (6/4 directii) cu memorie pentru scaun sofer, cotiera pentru bancheta din spate cu suport pentru 2 pahare (doar cu bancheta spate), sistem audio Meridian – cu 11 difuzoare inc. subwoofer, 380 watt cu radio si CD player, compatibil MP3, ecran tactil central de 8″ high resolution, USB x 2 si Conectivitate telefon prin Bluetooth® plus streamed audio. Practic, fata de acest nivel Dynamic, noi am mai adauga poate doar cutia automata pentru 2.703 EUR cu TVA, suspensia adaptiva Adaptive Dynamics pentru 1308 EUR cu TVA, Roata de rezerva – otel 18″ pentru 161 EUR cu TVA, Oglinda retrovizoare (interior) – electrocromata pentru 211 EUR cu TVA, scaunele incalzite fata pentru 434 EUR cu TVA.

Modelul testat de noi era unul burdusit cu optionale, un adevarat demonstrator al capacitatilor de personalizare ale modelelor Range Rover, pentru un pret de lista total de peste 70.000 EUR cu TVA! Puteti consulta specificatia completa a acestui automobil pe site-ul Land Rover, unde il puteti gasi in lista de vehicule rulate propuse spre vinzare. Succesul lui Range Rover Evoque, reflectat prin termene de livrare initiale de 6-12 luni, a facut ca practic pina de curind negocierea oricarei reduceri sa nu fie posibila – practic clientii smulgindu-si cheile oricarui model Evoque pe care Range Rover a putut sa il produca, producatorul britanic fiind practic surprins de cererea pentru mezinul gamei sale de lux. Recent insa, importatorul Land Rover si Range Rover in Romania a decis sa prezinte o oferta promotionala pentru modelul Range Rover Evoque 5 usi pre-facelift in echiparea Pure, cu cutie automata, dar pentru motorul 2.2  TD4 de 150 CP, oferit la pretul de 38.316 EUR cu TVA si intr-o configuratie de echipare fixa. Daca doriti o alta motorizare, exista reduceri pentru masinile de pe stoc, insa de regula sunt masini foarte bine dotate. Pentru o masina pe comanda, configurata dupa plac, se pot obtine reduceri insa mai mici, astfel incit o masina cu motor SD4 suficient de bine echipata ajunge in zona de pret intre 48.000-50.000 EUR cu TVA.

Dotari recomandate Range Rover Evoque 2.2 SD4: nivelul de echipare Prestige (mai confortabil), cutia automata pentru 2.703 EUR cu TVA, suspensia adaptiva Adaptive Dynamics pentru 1308 EUR cu TVA, Roata de rezerva – otel 18″ pentru 161 EUR cu TVA, Oglinda retrovizoare (interior) – electrocromata pentru 211 EUR cu TVA, scaune fata incalzite pentru 434 EUR cu TVA.

Valorile de consum inregistrate de Range Rover Evoque sunt in medie cu 1-2 litri la 100 km mai mari decit cele ale lui BMW X1 xDrive20d. In oras am reusit sa stam sub 11 litri/100 km in caz de aglomeratie si 9 litri/100 km in cazul unui trafic lejer. La drum intins, in conditiile unei rulari linistite pe drumuri nationale avem un consum de 9.5 litri/100 km iar in cazul unui parcurs cu viteza pe autostrada sau pe serpentine consumul urca pina la 12 litri/100 km. Oficial Range Rover anunta un consum mediu de 5.7 litri/100 km cu un consum mediu urban de 6.7 litri/100 km si un consum mediu extraurban de 5.2 litri/100 km. Probabil ca modelele 2014 ce vor fi dotate cu o noua cutie automata cu 9 trepte (!) vor aduce o scadere a consumului, prin posibilitatea setarii unor trepte suplimentare lungi care sa tina motorul jos in ture in regim de croaziera sau autorutier. Range Rover ofera o garantie de 3 ani, in limita a 100.000 km parcursi. Motorul de 2.2 litri genereaza taxe si impozite mai mari fata de cel de numai 2 litri de la BMW.

In final, capitolul buget este cistigat cu un avans semnificativ de BMW X1 xDrive20d, care beneficiaza de un pret de pornire mai mic, de optionale grupate in pachete avantajoase, de pachetul de revizii incluse BMW Service Inclusive si de consumul mai mic in vreme ce Range Rover Evoque 2.2 SD4 isi vinde farmecele la extra-pret. Daca va multumiti cu configuratia de dotari a ofertelor speciale prezentate de importatorul Range Rover, precum si cu performantele motorului 2.2 in versiunea TD4 de 150 CP, atunci puteti opta pentru aceasta oferta si limita astfel dimensiunile gaurii in buzunar lasate de achizitia unui Evoque – insa la un pret similar BMW X1 ofera o echipare mai buna precum si un motor fulminant cu 184 CP cuplat cu probabil cea mai buna cutie automata din lume la momentul actual. Sigur insa ca in cazul in care Evoque v-a rapit inima cu look-ul sau exclusivist, aceste consideratii rationale isi pierd putin din greutate.

IMG_6640

Verdict

4.5-stars-out-of-5

BMW X1 xDrive20d Steptronic xLine

BMW X1 este modelul de tip SUV a carui conducere este cea mai apropiata de pilotarea unei limuzine sau a unui break/hatchback, rezultat obtinut prin combinatia intre dinamica specifica BMW, garda la sol si inaltimea limitata si gabaritul redus. Este alegerea rationala in Romania daca te gindesti la un BMW Seria 3 dar vrei sa beneficiezi de avantajul unei garzi la sol mai mari si a unei pozitii la sol mai inalte. SAV-ul bavarez isi pastreaza astfel dezirabilitatea ca vehicul dinamic si compact, in zona premium, si ca poarta de intrare spre lumea modelelor X de la BMW, cu toate ca hardware-ul fostei Serii 3 E90 este vizibil in anumite detalii, mai putin moderne decit cele ale celor mai recente modele BMW, insa prezenta acestui hardware probat este pe de alta parte o garantie a fiabilitatii. BMW X1 xDrive20d primeste de la noi 4 stele si jumate din totalul de 5 stele posibile.

PLUS - garajul.ro motor si cutie foarte bune, aspecte practice si de ergonomie, consum redus

MINUS garajul.ro combinatia intre rotile pe 18 inci si suspensia standard, portbagaj doar mediu, garda redusa la sol 

4.5-stars-out-of-5

Range Rover Evoque 2.2 SD4 Dynamic

Range Rover a lovit foarte puternic cu Evoque. In fata concurentei germane venita mai devreme la masa modelelor SUV premium medii si bine instalta pe piata, Range Rover a raspuns cu un model care se diferentiaza prin design-ul senzational, de concept transpus in practica, si prin capacitatile offroad superioare, caracteristica de altfel specifica marcii. Masina este placuta si omogena, si face toate lucrurile la fel de bine sau aproape la fel de bine ca si concurentii germani, ceea ce in combinatie cu design-ul special, o transforma intr-o oferta de nerefuzat pentru multi cumparatori. Farmecul liniei sale de design se cere insa scum platit. Singurul neajuns real ramine la nivelul spatiului interior si al practicalitatii, sacrificate intr-o anumita masura pe altarul design-ului.

PLUS - garajul.ro design, calitate a finisarii, capabilitati potentiale in teren accidentat

MINUS garajul.ro vizibilitate în spate, spaţiu pentru pasagerii din spate, portbagaj limitat in practica

Cele doua SUV-uri din acest comparativ se dovedesc astfel, desi comparabile pe hirtie, purtatoare a unor propuneri de valoare diferite, adresindu-se practic unor categorii diferite de cumparatori, prin prisma valorilor prioritare ale acestora. Daca e sa desemnam un cistigator obiectiv, dincolo de verdictul de punctaj egal, acesta este BMW X1, care poate fi achizitionat la un pret mai mic, sau care poate oferi, la un pret apropiat cu cel al lui Evoque, acces la fulminantul motor 25d de 218 CP. Totusi, topul se poate schimba in functie de criteriile primordiale de achizitie ale potentialului cumparator. BMW X1 este alegerea cumparatorului rational, mai practica, mai economica, mai ieftina la achizitie si utilizare, sau a celui sportiv interesat de o tinuta de drum apropiata de o limuzina sau un hatchback si de cea mai dinamica combinatie motor-cutie de viteze la nivelul cilindreei de 2 litri turbodiesel. In schimb, Evoque va fi pe placul estetilor care vor ceda farmecelor design-ului senzational al modelului britanic, sau a celor care doresc macar la nivel mental sa se bazeze pe capacitatile sale off-road in linie cu traditia marcii. Intr-un fel, este reconfortant sa vedem doua propuneri atit de diferite pentru aceeasi tema de lucru, dovada ca piata auto isi pastreaza inca dinamismul si efervercenta.

Opinie Victor Georgescu – redactor sef

“Evoque vs X1 a fost unul dintre cele mai interesante comparative garajul.ro ambele modele fiind extrem de competitive si de tentante. Evoque este extrem de frumos neputand trece neobservat niciunde iar X1 este atat de eficient incat iti vine greu sa crezi ca este un SUV/SAV si nu un break mediu. Interiorul este foarte bine finisat la ambele modele cu un plus pentru Evoque unde designerii au fost mai indrazneti dar au tras puternic cu ochiul la colegii germani, calitatea finisajelor degajand un aer foarte teuton. Performantele sunt la inaltime: X1 pluseaza la tinuta de drum extrem de riguroasa ce te duce din nou cu gandul la un break de clasa medie iar Evoque surprinde cu motorizarea puternica si rafinata care misca cu nonsalanta caroseria destul de masiva si nu extrem de aerodinamica ceea ce se reflecta in consumul de carburant, mai mare la Evoque in aproape orice conditie de rulare. X1 este o alegere rationala ce nu va dezamagi fiind foarte polivalent, rapid si economic. Evoque insa este alegerea pasionala datorita designului atragator, a prezentei scenice deosebite si a performantelor versiunii diesel SD4”.

Date Tehnice

Model BMW X1 xDrive20d Steptronic Range Rover Evoque 2.2 SD4 Dynamic Aut.
Motorizare 2.0 diesel 2.2 diesel
Cilindree (cc) 1.995 2.179
Numar cilindri 4 4
Numar supape 16 16
Raport de compresie 16,5:1 15,8:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 184/4.000 190/3.500
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 380/1.750-2.750 420/1.750
Carburant motorina motorina
Norma de poluare EURO 5 EURO 5
Cutie de Viteze automata 8 trepte automata 6 trepte
Rezervor (l) 61 58
Portbagaj (l) min. 420 207
Viteza maxima (km/h) 205 195
0 – 100 km/h (sec) 8,0 8,5
Consum Urban oficial 6,1l/100km 9,8l/100km
Consum Extraurban oficial 5,1l/100km 6l/100km
Consum Mixt oficial 5,4l/100km 7,4l/100km
Consum Urban Garajul.ro 9.7l/100km 10,5l/100km
Consum Extraurban Garajul.ro 7,8l/100km 9,5l/100km
Consum Mixt Garajul.ro 8,9l/100km 10l/100km
Emisii CO2 (g/km) 166 149
Masa proprie (kg) 1.660 1.670
Lungime x Latime x Inaltime (cm) 4454x1798x1545 4365x1900x1635

 

Galerie Foto