Renault isi doreste sa faca furori in clasa mica cu a 4-a generatie a best-seller-ului Clio ce vine cu un design indraznet atat la exterior cat si la interior, cu posibilitati multiple de personalizare, motorizari moderne si un pret corect.
Pana acum ceva ani clasa mica nu prea se putea mandri cu modele iesite din comun, modelele premium fiind extrem de rare, iar cele ale constructorilor generalisti fiind orientate spre economie din toate punctele de vedere si mai putin pe aspectul iesit din comun sau vreun nivel tehnologic ridicat. Ultimii ani insa, probabil sub impulsul crizei economice si implicit a scaderii vinzarilor, au adus o viziune noua in randul constructorilor si acestia sunt mult mai concentrati inspre obtinerea unui design de calitate, promovarea dotarilor cat mai sofisticate candva accesibile doar modelelor de clasa superioara, si cresterea dimensiunilor la absolut toate modelele noi, incercind sa ofere mai multa masina la acelasi pret. Astfel noile modele de clasa mica sunt mai spatioase decat compactele de acum 15 ani si beneficiaza de tehnologii mult mai avansate si dotari pe masura. Este adevarat ca si preturile uneori depasesc imaginatia noastra, insa putem sesiza o crestere vizibila a calitatii la aproape toate modelele de clasa mica.
Dupa primul contact avut cu Clio 0.9TCe, am considerat ca este momentul oportun sa vedem ce stie sa faca mai bine versiunea diesel, si am testat pentru voi Renault Clio 1.5 dCi Energy 90CP in echiparea Dynamique.
Exterior
O aparitie extrem de placuta pe sosea, noul Clio este intradevar un model indraznet al carui design atrage sigur atentia. Partea frontala este o combinatie placuta de curbe si muchii ce creaza o imagine plina de caracter. In mijlocul calandrului central troneaza rombul Renault, flancat de luminile de zi permanente cu tehnologie LED urmate de blocurile optice foarte fain desenate. Cand vezi un Clio in oglinda retrovizoare primul impuls este sa te pliezi pe prima banda si sa-i faci loc, masina avand o prezenta scenica nemaipomenita. La linia laterala atrag atentia forma si carcasele oglinzilor retrovizoare, lipsa clantelor la portierele din spate si ornamentul din partea inferioara a usilor, negru-lucios. Suprafetele vitrate sunt corect dimensionate, iar partea din spate poate parea la prima vedere mult prea cuminte, insa odata ce privesti mai atent vei observa stopurile ce se desfasoara orizontal si pe hayon si finisajul din partea inferioara a barii spate, finisat in acelasi negru-lucios intalnit la praguri si oglinzile retrovizoare si care are forma unui deflector. Per total Clio 4 inspira dinamism, spirit sportiv si in functie de culoarea preferata si personalizarile comandate, o poti transforma intr-o jucarie masculina sau un gadget perfect pentru doamnele din jurul nostru, polivalenta mai rar intalnita in clasa mica.
Interior
In conditiile in care abia ce ma dadusem jos din Clio TCe, am fost din nou uimit de interiorul acestui Clio si am realizat cat de multa flexibilitate ofera Renault in ceea ce priveste configurarea noului model de clasa mica. Daca varianta pe benzina era personalizata intr-un spirit mai sportiv, Clio diesel testat m-a intampinat cu o tapiterie bicolora, negru si rosu cu carouri si cu o plansa in doua culori de mare efect. Asortarea culorilor interioare cu vopseaua metalizata este de mare efect, si daca esti si mare iubitor de culori tari (ca mine) atunci aceasta nuanta chiar iti va place la nebunie. Mi-au placut mult sistemul Media-Nav care functioneaza foarte bine si este extrem de simplu de folosit, volanul imbracat in piele si ornamentele glossy de pe consola centrala, usi si volan. Ceasurile de bord sunt un alt element stilistic interesant intrucat sunt o combinatie reusita de analog si digital, in mijlocul a doua cadrane clasice pozitionate in niste alveole superbe tronand un vitezometru digital foarte usor de urmarit. Comenzile climatizarii automate sunt ergonomice iar pozitia la volan este una dintre cele mai bune din clasa. Spatiul interior este generos inclusiv in spate iar spatiile de depozitare sunt numeroase si judicios repartizate prin habitaclu. Portbagajul este incapator, poate inghiti 300 litri de bagaje in conditiile unui acces foarte bun. Din pacate calitatea materialelor nu este asa cum ne-am fi asteptat, cu toate ca perceptia generala nu este deloc rea insa se pare ca acesta este pretul de platit pentru un design avangardist, pe alocuri complicat si pentru echiparea moderna si bogata.
Dinamica
Ei bine la capitolul dinamica lucrurile se schimba drastic fata de versiunea TCe pe benzina. Motorul diesel de 1.5 litri a fost puternic revizuit, multe componente au fost repozitionate iar altele complet schimbate, astfel incat micul diesel este unul dintre cele mai rafinate optiuni din clasa mica. Cei 90 CP sunt transmisi pe astfalt intr-o maniera mult mai eficienta decat in trecut si asigura demaraje si reprize rapide, cuplul mare disponibil la turatie joasa facand foarte placuta utilizarea in orice conditii de trafic. Motorul francezilor este si mult mai bine echilibrat, vibratiile transmise in interior fiind extrem de reduse, iar insonorizarea a fost gandita cu simt de raspundere, cei 4 cilindri nefacand prea multa galagie nici macar la turatii ridicate. Trenul de rulare este foarte bine setat, greutatea ceva mai ridicata a motorizarii diesel neafectand deloc incisivitatea puntii fata. Masina se aseaza foarte bine la drum intins si absoarbe bine denivelarile din asfalt, insa e destul de zgomotoasa la denivelari. Doar pasagerii de pe bancheta vor fi poate usor deranjati la trecerea peste denivelarile mai mari, intrucat puntea spate este destul de rigida. Stabilitatea pe viraje este buna iar directia usoara in oras se dovedeste foarte placuta si la drum intins feedbackul transmis catre sofer fiind destul de consistent. La manevre de urgenta executate rapid Clio 4 este previzibil si usor de controlat iar sistemul de franare se prezinta mult mai bine decat in trecut cu o pedala de frana mult mai responsiva. Atat ESP-ul cat si ABS-ul intervin prompt dar fara brutalitate.
Buget
Versiunea de noi testata costa 15.080 EURO cu TVA, si avea in plus din lista de optionale, senzori de parcare si climatizare automata. Nivelul superior de echipare Dynamique este foarte generoasa incluzand printre altele jante de aliaj de 16 inchi, tapiterie bicolora, faruri de zi LED, sistemul Media Nav cu USB, Bluetooth si cartografia completa a Europei, cotiera centrala fata, senzori de ploaie si lumini, volan imbracat in piele, ESP, proiectoare de ceata. Daca la prima vedere pretul poate parea mare, parcurgerea listelor de dotari standard si analizarea celorlalte niveluri de echipare ne va face sa realizam ca acest Clio Dynamique chiar este o afacere buna. Despre consum sunt foarte putine de spus intrucat valorile inregistrate de noi au fost nu mici ci extrem de mici chiar daca nu ne-am propus sa doboram niciun record. In traficul aglomerat la ore de varf din Bucuresti am obtinut o medie de 6.5 litri/100km iar la drum intins intrun ritm de condus alert si pe trasee diversificate, media pe computerul de bord a fost 4.5 litri / 100km. In ambele cazuri s-a circulat cu AC On si cu 2-3 persoane la bord. Consumul extrem de redus este un mare avantaj mai ales ca poate fi obtinut fara a forta motorul si fara a conduce subturat.
Verdict
Clio dCi primeste de la noi 4 stele din totalul de 5 disponibile pentru ca este un model plin de caracter, cu un tren de rulare foarte echilibrat, un motor vioi si foarte rafinat si un interior modern extrem de reusit. Am apreciat posibilitatile multiple de personalizare, spatiul interior si consumul extrem de redus in orice conditii de trafic. Am strambat putin din nas la materialele din habitaclu intrucat s-a folosit foarte mult plastic ieftin si lucios si chiar daca impactul vizual este de nota zece iar impresia generala de calitate perceputa este buna, parca totusi s-a facut prea multa economie. In rest, numai de bine, Clio este o masina excelenta pentru orice varsta atata timp cat alegi culoarea potrivita si iti personalizezi interiorul dupa bunul plac. Este o masina vesela, cu un design proaspat si reusit care atrage privirile precum o masina scumpa, totul la un pret corect pentru ceea ce ofera in schimb.
tinuta de drum, reprize, consum
materiale interior, suspensie spate
Opinie Stefan Frangulea – Director Editorial
“Dupa testul cu versiunea 0.9 TCe a noului Clio, tinereasca, efervescenta, dar poate nu pe placul tuturor datorita caracterului sportiv al suspensiei, personalizarii exuberante si a zgomotului de turatie al motorului pe benzina, acest Clio 1.5 dCi ne-a suprins printr-o propunere matura, atit prin personalizarea mai sobra, mai eleganta, cit si prin polivalenta dovedita de motorul 1.5 dCi, care este foarte economic in oras si foarte dinamic pe sosea, unde se simte mai viguros decit modele compacte cu motoare care au puteri declarate cu 30-40 % mai mari. Pina si tinuta de drum pe un traseu de munte beneficiaza de greutatea sporita a motorului diesel care apasa mai tare pe puntea fata si face ca masina sa se incadreze mai ferm pe viraje. In opinia mea, pina la oportunitatea testarii versiunii 1.2 TCe echipata cu cutia EDC, acest model este cea mai buna alegere in gama actuala a noului Clio (excluzind fireste versiunea RS).”
Date Tehnice
RENAULT CLIO | |
Motorizare | 1.5dCi |
Cilindree (cc) | 1.541 |
Numar cilindri | 4 |
Numar supape | 8 |
Putere maxima (CP DIN) tr/mn | 90/4.000rpm |
Cuplu maxim (Nm) tr/mn | 220/1750 |
Carburant | motorina |
Norma de poluare | EURO 5 |
Cutie de Viteze | manuala/5 trepte |
Rezervor (l) | 45 |
Portbagaj (l) min. | 300 |
Viteza maxima (km/h) | 178 |
0 – 100 km/h (sec) | 11.7 |
Consum Urban Garajul.ro (l/100km) | 6.5 |
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km) | 4.5 |
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km) | 5 |
Emisii CO2 (g/km) | 93 |
Masa proprie (kg) | 1.071 |
Lungime x Latime x Inaltime (cm) | 406x173x145 |
Galerie foto