TEST: Toyota Auris HSD – Ecologie fara opulenta

2
2801

Cand vine vorba despre automobile hibride Toyota este primul nume care iti vine in minte. Constructorul nipon pune accent pe veleitatile eco ale modelelor sale, iar Auris HSD este un exponent de seama al acestei  filosofii.

Ce ne-a placut?

  • Grupul moto-propulsor hibrid
  • Consumul redus
  • Caracterul subtil
  • Nivelul de echipare
  • Finisarea materialelor

Ce nu ne-a placut?

  • Pretul destul de piperat
  • Zgomotul motorului la accelerari prelungite
  • Volumul redus al portbagajului
  • Caracterul subvirator

Cum arata?

Spre deosebire de Prius, poate cel mai cunoscut model hibrid, Auris HSD nu isi scoate in evidenta caracterul eco, un ochi neavizat putand considera versiunea HSD ca fiind una obisnuita. La o privire mai atenta observam totusi spoiler-ul fata cu design usor modificat, grila radiatorului cromata, siglele cu fundal albastru si insemnele prezente pe aripi si pe hayon. Astfel design-ul este unul placut, usor agresiv, dar care nu tradeaza natura grupului moto-propulsor aflat sub capota. Bineinteles ca nu lipsesc semnalizatoarele incluse in oglinzile laterale, proiectoarele de ceata si luminile de intalnire cu tehnologie LED.

Cum te intampina in habitaclu?

Tema modificarilor discrete este continuata si in habitaclu, unde singurele elemente care ies in evidenta sunt schimbatorul de viteze si indicatorul ce inlocuieste turometrul clasic. Acesta din urma arata cat de intens este utilizat grupul moto-propulsor, avand trei zone: Charge, Eco si Power. Aici trebuie mentionat look-ul sportiv al instrumentarului de bord si prezenta celor doua display-uri incadrate. Cel din dreapta este multifunctional putand arata inclusiv o reprezentare grafica a modului de propulsie folosit.

Design-ul plansei de bord si al consolei centrale este simplu si de efect, finisarile nelasand loc de reprosuri.  Materialele sunt de calitate, dar unele plastice sunt prea dure, lasand impresia de ieftin. Pozitia la volan este confortabila, iar scaunele ofera o sustinera laterala satisfacatoare. Volanul imbracat in piele (partial perforata) ofera o priza foarte buna si are un design sportiv, avand baza plata.

Spatiul interior este mai mult decat suficient, inclusiv in cazul locurilor din spate, unde pot calatori confortabil si persoane mai inalte de 1.80 m. Portbagajul ofera doar 279 de litri, din cauza prezentei acumulatorilor necesari motorului electric. Cu toate acestea incarcarea bagajelor este facila gratie formei hayonului.

Habitaclul abunda in spatii de depozitare, existand si doua suporturi pentru pahare sub gurile de aerisire laterale. Torpedoul are doua compartimente distincte, in cel superior regasindu-se intrarile USB si AUX pentru sistemul audio. Acesta din urma ofera o auditie placuta, dar nu impresioneaza in vreun fel.

Designul bordului, coroborat cu inclinatia montantilor A, contribuie la senzatia de masivitate si spatiu. Cu toate acestea vizibilitatea este buna, iar Auris HSD poate fi parcat cu usurinta in spatii stramte datorita oglinzilor laterale de mari dimensiuni, a senzorilor de parcare si a camerei video montata pe hayon, al carui display LCD este integrat in oglinda retrovizoare interioara.

Cum se conduce?

Toyota Auris HSD se adreseaza celor care doresc sa calatoreasca economic si ecologic, nefiind un model sportiv. Acestea fiind spuse, propulsorul de 1.8 litri, ce dezvolta 99 CP si este ajutat de cel electric pentru a oferi o putere maxima de 136 CP, nu poate fi considerat unul lenes. Totodata cuplul motor de 207 Nm dezvoltat de motorul electric este disponibil instant, ceea ce faciliteaza sprinturile si elimina emotiile in cazul depasirilor. Grupul moto-propulsor ofera astfel performante dinamice satisfacatoare, iar cutia CVT (cu variatie continua) garanteaza o rulare lina, lipsita de socuri. Totusi trebuie mentionat ca in cazul accelerarilor prelungite, fie cu pedala la podea fie cu rezerve, sunetul constant al motorului poate deveni usor deranjant, acesta fiind dezavantajul transmisiei CVT.

Sistemul hibrid permite rularea in trei moduri distincte: EV, ECO si PWR. Selectarea unuia dintre aceste moduri este semnalizata de un indicator luminos si, in cazul modului EV, de display-ul multifunctional. Modul EV (electric vehicle), dupa cum ii sugereaza si numele, activeaza exclusiv motorul electric, rulandu-se practic gratis pe baza energiei recuperate pe perioada de franare. Acest mod este dezactivat automat daca se depaseste viteza de 40 km/h sau atunci cand acumulatorii se apropie de limita minima. Din pacate nu se poate rula foarte mult numai cu motorul electric, dar autonomia este suficienta pentru a reduce semificativ consumul in traficul urban extrem de aglomerat. In modul ECO cele doua propulsoare lucreaza impreuna, dar raspunsul pedalei de acceleratie este adecvat unui stil de condus linistit, optimizand astfel consumul de combustibil. Chiar si asa, grupul moto-propulsor raspunde eficient la nevoie. Insa pentru depasiri si reprize de condus sportiv exista modul PWR (Power). Apasand butonul PWR raspunsul pedalei de acceleratie devine imediat unul prompt si cele doua propulsoare conlucreaza pentru a oferi maximum de performanta. Pe parcursul celor peste 1300 km ai testului a ajuns sa-mi intre in reflex activarea modului PWR in situatiile in care anticipam nevoia de putere si cuplu.

Directia lui Auris HSD este precisa si ofera un feedback bun, iar suspensiile reusesc cu succes sa reduca ruliul la un nivel acceptabil. La acest comportament contribuie si amplasarea joasa a bateriei de acumulatori, dar greutatea aditionala a acesteia sporeste carcaterul subvirator al hatchback-ului compact. Astfel la limita Auris HSD subvireaza destul de mult, o parte din “vina” purtand-o si pneurile relativ inguste (195/65 R15). Cu toate acestea trebuie sa amintim ca Auris HSD nu a fost conceput ca un model cu veleitati sportive si putini clienti vor fi deranjati de caracterul subvirator, care desi destul de pronuntat este usor de corectat. Pentru a pune in perspectiva cele afirmate anterior, pot spune ca s-a descurcat onorabil la un ritm destul de alert pe Transalpina, meritand mentionate franele eficiente si cu un raspuns progresiv.

Suspensiile, in pofida setarii destul de rigide, filtreaza bine denivelarile chiar si pe cele mici peste care se ruleaza cu viteza mai mare. Micile pierderi la capitolul confort reprezinta compromisul facut pentru a putea oferi un comportament dinamic satisfacator in conditiile unei mase totale cu aproape 200 kg mai mare, datorata sistemului hibrid.

Pe scurt Toyota Auris HSD este un companion placut atat in mediul urban, cat si in cazul escapadelor montane, oferind un nivel de confort peste medie si o tinuta de drum decenta, desi penalizata de greutatea suplimentara.

Cat consuma?

Toyota declara un consum mediu de 3.8 litri/100 km pentru Auris HSD. Aceasta valoare nu poate fi atinsa cu usurinta, decat in oras pe distante scurte unde poate fi utilizat suficient de mult motorul electric. Asadar consumul urban poate varia intre 5.5 litri/100 km si 6.8 litri/100 km in functie de aglomeratie si de stilul de condus, implicit si de modul de functionare selectat (ECO sau PWR). In mediul extraurban consumul de combustibil se situeaza intre 5.0 litri/100 km si 6.0 litri/100 km, aceasta in conditiile unui traseu montan cu unele reprize in forta. Totodata emisiile medii de CO2 declarate sunt de 89 g/km, valoare ce ii va multumi pe ecologisti si care contribuie la reducerea poluarii din mediul urban.

Pot spune ca Auris HSD nu dezamageste in nici un fel in ceea ce priveste consumul in conditii reale de trafic. Valoarea obtinuta depinde de stilul de condus, reprizele de acceleratii si vitezele constante dar peste 130 km/h fiind penalizate corespunzator.  Daca se ruleaza exclusiv economic se pot obtine si valori mai mici de 5.0 litri/100 km in mediul extraurban, in timpul testului obtinand si 4.7 litri/100 km pe unele sectoare.

Cat costa?

Pentru a achizitiona o Toyota Auris HSD aveti nevoie de 24.200 de euro cu TVA (21.500 de euro cu TVA si 3 tichete Rabla).  Pretul poate parea mare la prima vedere, dar versiunea hibrida a compactei nipone este oferita doar in echiparea superioara (Sol) ce contine toate echipamentele necesare si  multe altele. Aici intra pilotul automat cu limitator de viteza, sistemul de climatizare automata, volanul imbracat in piele ce gazduieste comenzile pentru sistemul audio cu 6 boxe, USB, Bluetooth si recunoastere vocala, oglinzile laterale incalzite, reglabile si pliabile electric, sistemul de control al stabilitatii (VSC), sistemul de asistare la pornirea in rampa (HAC), senzorii de lumina si ploaie, sistemul keyless entry si o paleta completa de airbag-uri (frontale, laterale fata, cortina si pentru genunchii soferului). Singurele airbag-uri care lipsesc sunt cele laterale pentru locurile din spate, care nu sunt implementate inca la scara larga.

Cu alte cuvinte pretul destul de piperat este justificat de sistemul hibrid si de multitudinea de dotari specifice unei echipari de top. Poate ca oferta ar fi fost mai atractiva daca Toyota alegea sa ofere si variante de echipare mai putin bogate, dar constructorul nipon pune la dispozitie un pachet complet pentru care singura dotare optionala disponibila este vopseaua metalizata (438 de euro). Totodata Toyota ofera 5 ani de garantie in limita a 160.000 km ( 3 ani standard si 2 ani prin serviciul Toyota Extracare).

Concluzii

In contextul economic actual si al cresterii pretului carburantilor, consumul de combustibil devine incet dar sigur unul dintre criteriile principale in cazul unei achizitii. Astfel un automobil hibrid poate reprezenta o optiune viabila, iar Auris HSD este un model ce indeplineste toate conditiile necesare pentru a avea succes. Singurul impediment adevarat este pretul ridicat datorat echiparii de top, dar consumul de combustibil redus si rafinamentul grupului moto-propulsor sunt argumente suficient de puternice pentru a face un efort financiar suplimentar la achizitie.

Asadar Toyota Auris HSD este un model dedicat celor care au o inclinatie spre ecologie sau care doresc un consum cat mai redus, fara a renunta la rafinamentul propulsoarelor pe benzina. Compacta nipona demonstreaza ca a fi “eco” un inseamna neaparat a fi ciudat sau plictisitor si, prin prisma acestui fapt, este o optiune demna de luat in considerare.

Pentru mai multe detalii despre sistemul hibrid si o lista completa a dotarilor intrati aici.

Comments are closed.