TEST: MINI Coupe Cooper S – Piticul Atomic

3

MINI Coupe Cooper S 1.6 184 CP

[tab: Intro]

Aceasta este mult asteptata versiune Coupe a explozivului si mereu extravagantului Mini, o reinterpretare spectaculoasa a conceptului de succes care a stat la baza relansarii brandului, in urma cu 11 ani.

Odata cu prezentarea noului Coupe, BMW introduce in gama Mini cel de-al cincilea model si inaugureaza o nisa complet noua, segmentul coupe-urilor premium ultracompacte.

Noul Coupe este cel mai dinamic Mini, o vedeta incontestabila ce atrage toate privirile de pe strada si vrea sa ne aduca aminte ca un Cooper S a castigat in 1965 Raliul Monte Carlo, cu Timo Makinen la volan.

[tab: Design]

Noul Mini Coupe este o adevarata demonstratie de stil, o creatie curajoasa ce degaja un magnetism aparte si iti inspira un puternic sentiment de libertate. Pare sa fie un concept indraznet scapat pe strazi direct de pe mocheta unui mare salon auto.

Fata de hatchback, dimensiunile de baza au ramas, in mare, aceleasi, doar inaltimea fiind mai mica cu 52 de milimetri. Parbrizul si montantii frontali sunt mai inclinati, pentru diminuarea rezistentei la inaintare. Acoperisul inspirat de forma unei sepci de baseball sau a unei casti, nu are doar un look inedit, ci contribuie si el la scaderea coeficientului aerodinamic.

Eleronul activ, care se ridica automat la viteze mai mari de 80 km/h si creeaza la nevoie o apasare de pana la 40 de kilograme pe puntea spate, adauga o doza consistenta de dramatism. Pentru a mentine show-ul la cote maxime, acesta poate fi actionat si la semafor prin intermediul unui buton situat deasupra oglinzii retrovizoare.

In cele cateva zile petrecute la volanul spectaculosului Mini am reusit sa atrag mai multe priviri curioase si interesate, decat daca as fi condus o masina mare si alba… de inghetata. Foarte multi colegi de trafic sau chiar pietoni initial grabiti nu au putut rezista tentatiei si s-au oprit macar cateva clipe pentru a admira jucaria bine proportionata ce emana agresivitate prin toti porii.

[tab: Interior]

In interior nu sunt deosebiri evidente fata de versiunea in 3 usi, cu exceptia disparitiei celor doua locuri posterioare, locul acestora fiind luat de o bara de rigidizare. Este acelasi mix reusit de elemente contemporane si retro, combinate cu ergonomia perfecta si soliditatea specifica unui automobil premium cu pedigree bavarez.

La volan ai o pozitie caracteristica masinilor sport autentice, joasa, cu posibilitati nenumarate de ajustare chiar si pentru cei mai inalti soferi. Totusi, suprafata vitrata mica, parbrizul foarte inclinat si plafonul coborat afecteaza vizibilitatea si iti pot da o senzatie ciudata de claustrofobie.

Latura practica nu a fost neglijata, in usa soferului incap un portofel, o sticla de apa si un Snickers, in timp ce in consola centrala, in spatele schimbatorului de viteze poti depozita doua telefoane si un aparat foto de buzunar. Portbagajul generos de 280 litri si deschiderea ampla a hayonului sunt surprinzatoare pentru un automobil din aceasta clasa, Mini Coupe fiind masina perfecta pentru un o evadare de un weekend pe Coasta de Azur.

Spiritul ludic e intretinut de luminile interioare ambientale, care isi pot schimba culoarea de la roz la albastru sau de la portocaliu la rosu aprins, in functie de starea de spirit, prin simpla apasare a unui buton de langa oglinda retrovizoare.

Vitezometrul de dimensiuni impresionante pozitionat central este greu de urmarit, fiind inlocuit cu succes de afisajul digital al vitezei de pe turometru. In interiorul vitezometrului troneaza un display color generos ce afiseaza informatiile primite de la navigatie sau sistemul Mini Connected. Acesta poate fi controlat prin intermediul unor butoane haioase asezate langa frana de mana si te conecteaza la internet cu ajutorul unui iPhone ascuns in cotiera centrala.

Primele aplicatii pe care m-am grabit sa le incerc au fost cele prin care poti urmari update-urile prietenilor si iti poti modifica status-ul pe Facebook si Twitter, avand la dispozitie cateva mesaje predefinite. Dupa o trecere in revista a ultimelor \’\’barfe\’\’ din social media, mi-am indreptat toata atentia catre cele mai distractive aplicatii pe care le-am intalnit pana acum, Mission Control, Dynamic Music si Minimalism Analyser. Mission Control iti spune \’\’buna dimineata\’\’ sau \’\’noapte buna\’\’, iti face diverse observatii sau te anunta cati litri de benzina mai ai, cu un accent si, mai ales, un umor tipic englezesc. Dynamic Music este un adevarat DJ de buzunar, mixand sample-uri de 30 secunde, pornind de la cateva ritmuri prestabilite, in functie de modul in care accelerezi, franezi sau… semnalizezi. Minimalism Analyser te provoaca sa conduci economic. Patru voci amuzante iti acorda punctaje si stele daca accelerezi si franezi constant si eficient. E clar! Mini Connected face tot posibilul sa te tina in priza si sa te distreze sau sa te puna la curent cu tot ceea ce nou in social media.

[tab: Dinamica]

Mini Coupe este o masina care iti ofera placerea pura de a conduce, indiferent de versiunea pe care o alegi, insa Cooper S atinge echilibrul optim.

Punctul forte este motorul sau de 1.6 litri turbo cu 4 cilindri, ce iti serveste 184 CP de fiecare data cand ajungi la 5500 de rotatii pe minut. De patru ori castigator al titlului „Cel Mai Bun Motor al Anului”, acesta este o adevarata poezie tehnica, cu distributie variabila atat pentru faza de admisie cat si pentru cea de evacuare, injectie directa si sistem de supraalimentare Twin Scroll. Sunetul grav la relanti si evolutia tonalitatilor inalte in timpul mersului sugereaza ca Mini Coupe vorbeste o engleza cu inconfundabil accent bavarez.

Puterea este livrata fara niciun fel de turbo lag. Exista o rezerva aproape infinita de cuplu, in orice treapta a cutiei de viteze perfect etajate, facandu-l pe Mini devastant de rapid in orice punct al plajei de turatii.

Puntea spate multilink (unica in segmentul mini), ecartamentul lat, rotile mari plasate in colturile caroseriei, centrul de greutate coborat si rigiditatea excelenta contribuie din plin la obtinerea unei dinamici de invidiat. Comportamentul masinii este in asa fel gandit, incat sa fie asemanator cu al unui kart. La limita, cu DSC-ul decuplat, spatele are tendinta de a glisa usor, fenomen facil de controlat, ce da un plus de savoare placerii pilotajului. O rupere totala a aderentei ar presupune fortarea micului Coupe mult dincolo de ceea ce ne recomanda propriul instinct de conservare. Pedala de frana se simte ca la orice Mini sau BMW, dozarea fiind perfect liniara, in timp ce directia electrohidraulica este foarte precisa si extrem de directa.

Suspensia este foarte rigida si te face sa simti soseaua chiar si atunci cand nu-ti doresti asta, un sacrificiu adus pe altarul eficientei sportive absolute.

Mini Coupe ajunge la 100 km/h in 6,9 secunde bine condimentate de patima cu care anvelopele saruta peticul de drum ce ti se asterne in fata ochilor. Daca te incumeti sa atingi viteza maxima de 230km/h, Mini este suveran, devorand asfaltul cu un apetit feroce, ce da dependenta si iti livreaza un ranjet nestapanit de placere.

[tab: Consum]

Pretul cerut de performante nu este deloc exagerat. Mini Coupe Cooper S este chiar economic, tinand cont de senzatiile oferite.

Pretinde doar 9 litri in mediul urban, in conditii de trafic lejere, si un pic peste 10 litri la ore de varf, cand te trezesti prins in ambuteiaje infernale desprinse parca din romanele lui Kafka. La drum lung, fara sa menajam excesiv pedala de acceleratie, am reusit sa ”papam” in medie 7.1 litri de benzina la fiecare suta de kilometri \’\’inghitita\’\’ cu pofta de \’\’piticul atomic\’\’.

Pe intreg parcursul testului, adica aproximativ 650 km, Mini nu a consumat decat 8.5 litri/100 km.

Probabil ca un ecologist convins, cu o talpa mai timida, ar fi reusit sa atinga cifrele oficiale anuntate de Mini, adica 5 litri/100 km in regim extraurban, 7.3 litri/100 km in mediu urban si un consum mediu de 5.8 litri/100 km.

Sistemul start-stop este standard si poate fi dezactivat de la un buton aflat langa frana de mana.

[tab: Buget]

Pentru o masina eveniment precum Mini Coupe pretul nu poate fi decat unul pe masura.

Modelul de baza costa 22.320 euro, in timp ce versiunea testata, Cooper S, poate fi achizitionata incepand de la 27.466 euro. Mai adaugam lunga lista de optionale in valoare de 10.263 euro, tragem linie si ajungem la un pret cam piperat de 37.729 euro cu tot cu TVA. Daca treci peste socul initial vei realiza ca achizitia Coupe-ului nu este neaparat o alegere rationala, ci un instrument costisitor de satisfacere a propriului ego.

Garantia oferita de Mini este de 2 ani fara limita de km, putand fi extinsa contracost cu 12 sau 24 de luni, prin alegerea pachetului optional Mini Follow On. Potentialii clienti pot beneficia si de o serie de pachete promotionale avantajoase. Intitulate Chili, Red Hot, Salt, Pepper, Wired sau Lighthouse, acestea contin dotari optionale care, alese separat, ar fi mult mai scumpe. Va puteti configura un Mini Coupe accesand www.mini.ro. Pentru opinii ale posesorilor si pasionatilor de Mini vizitati www.bmwclub.ro si pe www.mymini.ro.

 

[tab: Verdict]

Ultima evolutie a spectaculosului Mini este ceva cu totul special. Noul Coupe, in versiunea Cooper S, scoate tot ce e mai bun din sasiul excelent, furnizand toata puterea pe care ti-ai putea-o dori intr-un pachet usor si compact, ce da dependenta.

E o jucarie plina de sex-appeal, o \’\’bombita nucleara\’\’ ce livreaza adrenalina in stare pura si o colectie interminabila de ranjete involuntare.

Pretul piperat, suspensiile ferme si vizibilitatea redusa sunt, pana la urma, doar detalii minore pentru norocosii care vor avea placerea de a conduce vedeta incontestabila a gamei Mini si cel mai bun model sport premium ultracompact al momentului.

___________________

Foto: Bogdan Iordache

[tab: D. Tehnice]

3 COMENTARII

Comments are closed.