TEST: Renault Megane RS sau rebeliunea suprema

0

Front cover Megane RS

Intr-o lume in care snobismul facea pana de curand legea, iata ca au venit si acele vremuri in care trebuie sa fim din ce in ce mai rationali si chibzuiti cu banii nostri. Insa ce faci daca esti un \’muscat\’ de automobil si vine acel moment in viata cand chiar vrei si poti sa-ti satisfaci un moft? Piata este plina de modele luxoase, care de care mai pline de gadgeturi si mai scumpe. Insa ce faci daca vrei o masina sport, cu o herghelie generoasa de cai putere sub capota si cu o tinuta de drum fantastica? Noi am testat Megane RS si stim ce poti face tu cu 30.000 de euro!

Renault Megane il stim cu totii – este compacta frantuzeasca cu un romb intre faruri. Producatorul generalist o ofera cu motorizari diesel si pe benzina cu puteri diverse, in 4 variante de caroserie si in linii de echipare ce pot satisface pe oricine. Dupa ce generatia precedenta a uimit audienta cu forma avangardista a partii din spate, ultima generatie a insemnat o cumintire a designului, o revenire la forme mai clasice – dar nu lipsite de sarm. Cel mai recent face-lift a adus lumini cu led si mult prea fine modificari exterioare.

Mai exista insă si RS – Renault Sport – divizia sport a constructorului francez. Am mai avut noi contact cu un Clio RS Gordini, care ne-a placut la nebunie. Ei bine, Megane RS cu ai sai 265CP, toti livrati pe puntea fata, promite a fi si mai tare! Filozofia proiectului a fost simpla: plecam de la o compacta cuminte, luam versiunea in 3 usi care deja are un design mai spectaculos decat hatchbackul și ii adaugam ingredientele sport pana se transforma intr-o bomba veritabila! Daca au reusit sau nu, veti descoperi în cele ce urmeaza.

[tab:Exterior]

Privit din orice unghi acest Megane reușește să te facă să ridici o sprânceană. Nu este un simplu model in 3 usi, partea din spate fiind mult diferita de versiunea in 5 usi, personalitatea dinamica fiind destul de bine subliniata. Te intrebi daca oare aripile umflate pentru a gazdui jante de 19 inchi, spoilere fata si spate cu design agresiv, oglinzile vopsite in negru si evacuarea centrala de mari dimensiuni ale RS-ului sunt menite doar pentru a atrage privirile la promenada… Fata de coupe-ul normal versiunea RS este suficient de bine condimentata, elementele-cheie nu au fost pur si simplu aruncate pe caroserie, ci sunt perfect armonizate, rezultatul final fiind foarte placut.

RENAULT MEGANE RS cover3

Cu niste blocuri optice fata destul de cuminti si un calandru banal, francezii de la Renault Sport nu prea mai aveau ce artificii de design sa inventeze, dar s-au jucat putin cu bara fata adaugandu-i o fusta, si apoi au vopsit-o in doua culori dupa ce au si largit putin si grila centrala. Astfel partea frontala inspira un oarecare dinamism. Curbura plafonului si minusculul geam lateral dinspre hayon te indeamna spre partea cea mai aratoasa a acestei masini, si anume spatele. Din spate este frumoasa foc si nu o poti confunda cu altceva. Blocurile optice sunt frumos desenate, evacuarea este obscen pozitionata central si luneta, cu toate ca nu este deloc practica, are o forma interesanta.

Cand observi ca jantele superbe de 19inchi ascund niste etrieri de frana Brembo extrem de generosi, realizezi ca in mod clar masina asta nu este o joaca! Arata asa cum un hot-hatch adevarat trebuie sa arate!

[tab:Interior]

Habitaclul nu ofera prea multe surprize fiind preluat aproape integral de la versiunile normale de Megane. S-a folosit aceeasi reteta ca si la exterior, francezii preferand sa modifice doar cateva repere pentru a sublinia faptul ca ne aflam intr-o versiune sportiva.

Megane RS garajul.ro interior

Ergonomia comenzilor este buna, te acomodezi repede cu masina, totul este relativ la indemana. Poate ridica probleme meniul computerului de bord la ale carui setari ajungi dupa o lectura serioasa a manualului de utilizare. Cadranele sunt aerisite, vitezometrul este analogic, pozitionat central iar in dreapta lui regasim un display maricel care afiseaza informatii de la computerul de bord. Materialele folosite lasa o impresie buna, chiar daca sunt departe de a fi perfecte. Ornamentele de culoare inchisa de pe bord si usa sunt de efect, zonele in care ajungi sa atingi sunt in general moi si placute. Asamblarea este in media clasei, totul fiind mai calitativ si mai robust decat la generatia precedenta.

Usile sunt mari si iti permit un acces lejer in masina, cele doua locuri din fata oferind si ele mult spatiu. In spate insa, se intra cam greu, se iese si mai greu si daca nu-ti plac spatiile stramte mai bine ia-o pe jos, caci geamul lateral este mic si complet nepractic iar plafonul inchis la culoare creaza o senzatie acuta de claustrofobie. Aici stau foarte bine copiii sau poseta sotiei.

Te-ai fi asteptat la mai mult exclusivism, la materiale mai bune si eventual la un design mai futurist. Dar scaunele sport iti asigura o pozitie de condus aproape perfecta, ofera o excelenta sustinere laterala si culmea, mai sunt si confortabile, chiar daca esti inalt si lat cat o combina frigorifica…. Volanul, schimbatorul de viteze si pedalele sunt acolo unde ai vrea sa le ai, asa ca n-ai decat sa ignori diplayul central cu a lui ridicola rezolutie si sa ii dai bataie!

Dinamica

Daca ai mai condus Renault-uri inainte sau chiar folosesti un Megane zi de zi, uita tot ce stii despre el si hai sa o luam de la capat. Pentru ca masina aceasta arata ca un Renault  dar nu se conduce si nu se simte la drum ca un Renault. Divizia Renault Sport a pus la bataie tot know-how-ul acumulat in motorsport si au creat un hot-hatch puternic si bine inchegat.

RENAULT MEGANE RS

Timoneria este precisa, ambreiajul este putin mai tare iar directia este absolut fantastica. Orice demaraj, orice depasire mai in forta cu aceasta masina este ca un vis frumos. Puterea este foarte mare dar foarte bine distribuita, raspunsul la apasarea acceleratiei este instantaneu cu toate ca reactiile masini sunt destul de previzibile.  Bineinteles asta dupa ce te-ai obisnuit cu diferentialul LSD, care la orice plecare de pe loc te face sa tii bine de tot de volan. Este surprinzatoare lejeritatea cu care aceasta masina reuseste sa sustina ritmurile alerte impuse de sofer. Masina nu duce niciodata lipsa de putere, reactiile sunt imediate iar directia bine setata te ajuta sa tii bestia pe traiectorie cu usurinta. Din motorul turbo de 2 litri avem nu mai putin de 265CP obtinuti la 5500 rpm si un cuplu maxim de 360 NM la doar 3000rpm. Spre deosebire de aspiratul de 2 litri de pe Clio RS, acest motor nu doar ca este mai puternic, dar este mai liniar, demarajele fiind mult mai in forta. Totodata, fara prea mari sacrificii, agregatul se prezinta destul de bine si in traficul de zi de zi, masina putand fi folosita la nevoie si pentru mersul dimineata la birou. Stabilitatea masinii este exemplara, ruliul pe viraje este inexistent puntea fata inscriind perfect masina pe viraje. Nu ai nevoie decat de drum liber si cat mai multe viraje pentru a impinge totul la limita. Reversul medaliei este reprezentat de duritatea suspensiei, care nu iarta nicio denivelare, fie ea cat de mica.

Buget

V-am spus de la bun inceput ca nu este deloc o masina ieftina, mai ales daca e sa comparam cu pretul unei compacte obisnuite. Megane RS are un pret de pornire de  25.500 euro TVA inclus. In schimb primiti excelentul motor turbo de 2 litri cuplat la o transmisie foarte buna, caroseria in 2 usi si un design ce va atrage privirile mult timp de acum incolo.  Sasiul CUP vine insotit de RS Monitor, jantele de aliaj pe 19 inchi Black Mat Diamant, diferentialul cu alunecare limitata si Pachetul de design special, totul la un pret de 2.973 euro TVA inclus. Pachetul \’Vizibilitate\’ este o surpriza extrem de placuta deoarece pentru doar 903 euro primiti faruri cu Xenon si lumini LED, retrovizoare rabatabile electric si retrovizoare interioara electrocrom. Pentru inca 1550 euro se pot alege scaunele sport Recaro, iar vopseaua metalizata este 517 euro. Tragand linie am ajuns la 30.170 euro TVA inclus, cifra la  care dealerul tau sigur va oferi un discount interesant.

megane rs garajul.ro bugetConsumul in mod normal nu este relevant la un model cu evidente pretentii sportive, iar atunci cand performantele si doza de fun-to-drive confirma specificatiile din fisa tehnica, benzina parca nu mai este asa de importanta. Cu toate acestea Megane RS a reusit sa ne surprinda placut si la acest capitol, consumand in Bucuresti intre 12 si 14 litri la 100 km, in conditii de trafic aglomerat dar un stil de condus temperat. La drum intins, acest hothatch poate obtine consum foarte bun de circa 8l/100km atata timp cat se circula in limitele legale de viteza. La un stil de condus sportiv, cu acceleratii puternice si depasiri in forta, consumul poate creste la peste 10l/100km.

Verdict

4.5-stars-out-of-5

Cand ai in jur de 30.000 euro disponibili in cont, si eventual deja o compacta in parcare, e greu sa nu te orientezi catre o limuzina de clasa medie, sedan ori break, sau chiar catre un SUV compact. Dar ce te faci cand esti muscat de automobil si visezi doar cai putere si cuplu cat mai mult? Ei bine atunci este cazul sa faci cateva compromisuri si sa te orientezi catre un hot-hatch puternic, precum Megane RS. Implicit nu vei primi un interior de nota 10, nu vei avea parte chiar de cele mai bune finisaje si nici nu vei castiga cine stie ce la capitolul imagine in fata partenerilor de afaceri. Insa vei primi o bomba pe 4 roti, cu 265  CP pe puntea fata, o suspensie care tine compacta in 3 usi efectiv lipita de asfalt, bomba care la orice denivelare iti va ataca sciatica insa la fiecare curba luata in forta si la fiecare demaraj in tromba te va face sa razi cu gura pana la urechi ca un copil mic.

RENAULT MEGANE RS final

Variante mai sunt foarte putine, ai putea alege tot din oferta francezilor un Clio RS care insa s-ar putea sa-ti para mult prea mic chiar si doar pentru tine si partenera. Poti sa te uiti si la Golf GTI dar pretul va fi mai mare cu cateva mii de euro. Nici Opel nu a stat pe tusa si ofera Astra OPC care insa vor depasi bugetul cu siguranta si nu-ti vor oferi un design rebel precum Megane RS.

Francezul rebel este alegerea ideala daca iti doresti putere multa si un sasiu sport exceptional realizat. Vei primi o masina cu o tinuta de drum eminamente sportiva, fara de cusur, un motor puternic cuplat la o cutie de viteze impecabila si un design dezinvolt si ostentativ. Masina vine la pachet cu ranjetul copilaresc ce ti se va intipari pe fata la primul demaraj in tromba si te va face sa zambesti complice in fiecare dimineata cand te vei urca in masina.

Opinie Stefan Frangulea – director editorial

“Fata de precedenta generatie Megane RS, din care am avut bucuria sa detin un exemplar al seriei limitate R26, noul Megane RS s-a maturizat in sensul ca este o masina mai bine finisata, mai inchegata, cu o suspensie ceva mai putin rigida dar fara a putea vorbi de confort. Performantele sunt in continuare senzationale, si dupa mine Megane RS reprezinta cea mai buna oferta din punct de vedere al placerii de a conduce in zona de pret de pina la BMW M3. Am remarcat setarea diferita a diferentialului cu alunecare limitata, care e mai permisiv la viteze mici in oras dar necesita o mina si mai ferma pe volan la limita in cadrul pilotajului sportiv.”

[tab:Date Tehnice]

RENAUT MEGANE RS
Motorizare 2.0 TURBO
Cilindree (cc) 1998
Numar cilindri L4
Numar supape 16
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 265CP/5500rpm
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 360Nm/3000rpm
Carburant benzina
Norma de poluare Euro5
Cutie de Viteze MANUALA 6 TREPTE
Pneuri 235/40 R18 (standard)
Rezervor (l) 60
Portbagaj (l) min. 377
Viteza maxima (km/h) 255
0 – 100 km/h (sec) 6.0
Consum Urban 11.3
Consum Extraurban 6.5
Consum Mixt 8.2
Emisii CO2 (g/km) 190
Masa proprie (kg) 1312
Lungime x Latime x Inaltime (mm) 4299x1848x1435

[tab:Galerie]

Din motive tehnice, nu am putut ilustra acest articol cu pozele facute masinii de test primite de la importatorul Renault. Am ales sa ilustram articolul cu fotografiile unor modele Megane RS detinute de membri ai forumului nostru.