BMW X3 xDrive20d xLine 8AT 190 CP – Desavarsit

0
4256

INTRO

A doua generatie a lui BMW X3 (nume de cod F25) este o cunostinta veche a noastra, fiind protagonist in primul test comparativ marca Garajul.ro si totodata primul test cu material filmat Garajul.ro, in 2013, cind l-am pus sa isi masoare fortele cu un Mercedes GLK facelift. 

Este una din cele mai competitive propuneri in clasa modelelor SUV medii premium, si unul din modelele de pe lista scurta pentru o potentiala viitoare masina din perspectiva subsemnatului. Dupa 3 ani de la lansarea din 2011, BMW vine cu obisnuitul facelift (LCI – Life Cycle Impulse) pentru acest model, nu pentru ca ar fi avut nevoie prea mare in fata competitorilor ci pentru a ii da un suflu nou inaintea aparitiei unui competitor nou de la Mercedes, sub forma viitorului succesor al lui GLK ce va fi botezat GLC. In paralel cu facelift-ul, BMW ii ofera lui BMW X3 si o varianta Sport Activity Coupe (SAC), botezata BMW X4, ce va face obiectul unui test viitor (si care este pentru BMW X3 ceea ce practic este BMW X6 pentru BMW X5).

Practic, BMW a corectat toate minusurile primei versiuni a generatiei a doua de BMW X3, plusand la toate capitolele si realizind o masina care se apropie de definitia perfecta. Prin bunavointa importatorului BMW Romania am avut ocazia sa vedem cum se prezinta noul BMW X3 facelift. Avand in vedere testul anterior cu versiunea fara facelift, testul nostru s-a axat pe evidentierea schimbarilor intervenite in urma tratamentului LCI precum si asupra evolutiei noilor tehnologii dezvoltate de BMW in ultima perioada.

DSC04332

EXTERIOR

Fata de abordarile obisnuite in cadrul facelifturilor modelelor sale (botezate LCI – Life Cycle Impulse), acestea constind in evolutii tehnologice si de echipare insotite de regula de modificari minore ale aspectului exterior, in cazul lui BMW X3, BMW a facut o exceptie si a venit la facelift cu o modificare majora la nivelul partii din fata. Avem astfel de-a face cu noua fata cu faruri alungite care se prelungesc pina la contactul cu narile sau cei doi rinichi traditionali ai grilei radiatorului, pe care am vazut-o pentru prima data pe noua Serie 3 si am regasit-o apoi in versiunea adaptata pentru un model Sport Activity Vehicle pe noul BMW X5. Interpretarea oferita pe X3-ul facelift este intre agresivitatea berlinei de clasa medie si intepretarea mai burgheza a fratelui mai mare. Se raspunde astfel de o maniera foarte reusita acelor critici care apreciau ca design-ul partii din fata pentru generatia a doua de X3 (F25) pre-facelift era putin cam prea cuminte, putin fad. Dinamismul noii parti frontale este completat de aspectul high-tech al farurilor adaptive full led, un domeniu unde producatorul bavarez este de asemenea in ofensiva.

In fapt, opinam faptul ca noul X3 facelift prezinta un design pe ansamblu mai reusit decit fratele sau mai mare, BMW X5, desi in afara de partea frontala modificarile sunt relativ minore, de detaliu, reprezentate de exemplu de o noua linie de personalizare exterioara si interioara botezata xLine (prezenta pe masina de test) sau de o noua forma a oglinzilor retrovizoare sau usoare modificari ale stopurilor si spoilerului spate.

DSC04335

INTERIOR

Si la interior BMW a operat modificari importante, desi nu atit de evidente la prima vedere ca in cazul design-ului exterior. In cazul versiunii pre-facelift, au existat critici care au opinat faptul ca unele plastice, prin partile mai putin vizibile, desi bine imbinate si rezistente, erau mai tari si nu prea puteau fi incadrate in categoria premium. BMW a imbunatatit calitatea tuturor materialelor. Remarcam in acest sens noile insertii de crom, o consola centrala a bordului redesenata cu sistemul optional de control al climatizarii cu aspect high gloss black-panel si suporturi de pahare noi combinate cu un capac culisant pentru consola centrala. In plus, BMW a lucrat la toate acele mici detalii care creaza si intaresc sentimentul de calitate aparenta, cum ar fi  insonorizarea imbunatatita sau atentia pentru sunetul care se aude la inchiderea usilor, care aduce acum aminte de modelele BMW de dinainte de 2010 (in vreme ce unele modele mai recente inclusiv X3-ul F25 pre-facelift neglijasera putin acest aspect in goana dupa greutate redusa si materiale mai usoare). BMW arata astfel ca a receptionat feedback-ul primit de la clientii sai si de asemenea a inteles ce inseamna perceptia generala a calitatii premium.

In rest, avem de-a face cu acelasi post de conducere ergonomic pe care posesorii de modele BMW il vor imbratisa si utiliza din prima clipa si acelasi habitaclu mare si generos, cu multe elemente practice, si cu un portbagaj la fel de spatios – practic cea mai buna impachetare din piata a unui spatiu util generos intr-un gabarit de clasa medie spre mare. Pozitia de conducere este odihnitoare, mai ales cu scaunele sport care imbraca bine corpul pilotului si pasagerului, permitand parcurgerea fara probleme si fara oboseala a a distantelor mari.

Vizibilitatea in general e neschimbata, desi oglinzile retrovizoare laterale sunt putin mai mici si mai profilate aerodinamic. BMW a adaugat acum posibilitatea ca senzorii de parcare fata sa se activeze automat cind masina se apropie de obstacole la viteze mici. Pozitia la volan poate fi destul de inalta pentru anumiti soferi care prefera o pozitionare mai sportiva (si care vor fi astfel impinsi sa aleaga BMW X4, dupa cum vom mentiona intr-un test viitor cu acest model). Aceasta pozitie inalta poate fi inselatoare asupra perceptiei vitezei, asa ca sistemul de afisaj Head-up Display optional, desi o optiune costisitoare (1.158 Euro cu TVA) se dovedeste util si practic pentru a pastra viteza intr-o plaja rezonabila fata de limitele legale. De notat ca acest sistem Head-up Display, ca si sistemele omoloage de la alte marci, nu functioneaza daca soferul poarta ochelari de soare polarizati.

Afisajul optional al informatiei privind limitele de viteza (care poate fi configurat si separat de Head-up Display, pentru un pret de 337 EUR cu TVA), desi are unele scapari, este un sistem de asemenea util in fata exigentei tot mai crescute a politiei rutiere.

In privinta sistemelor multimedia, sistemul ConnectedDrive Professional ramane unul din cele mai bune si ergonomice din piata (pina la testarea sistemelor de tip Virtual Cockpit inaugurate de grupul VAG pe noile Audi TT/TTS si VW Passat).  Ecranul de 8,8 inci permite separarea pe doua zone adiacente, astfel incit se pot afisa simultan sistemul de navigatie si computerul de bord sau lista statiilor radio, de exemplu. Suprafata rozetei de comanda iDrive cuprinde un captor capacitiv care functioneaza fara repros, recunoscand fara eroare literele si cifrele scrise cu degetul pe suprafata acestuia (o activitate care distrage mai putin atentia celui de la volan decit selectia prin rotirea rozetei iDrive). Localizarea rozetei iDrive impreuna cu butoanele de scurtatura din jurul ei este poate prea apropiata de pasager, care poate atinge din greseala comenzile mai ales in sezonul de iarna, cu haine groase si lungi. In comparatie cu sistemul ConnectedDrive, tabloul de bord cu cadranele traditionale portocalii arata aproape prea clasic si destul de saracacios.

IMG_0914 rotate

DINAMICA

BMW X3 facelift marcheaza premiera mondiala a noilor motoare diesel de 2 litri cu 4 cilindri ale grupului BMW, parte din noua familie de motoare modulare pe benzina si diesel cu 3, 4 si 6 cilindri si din care am avut ocazia sa testam deja motorul N20 2.0 turbo pe benzina. Motorul cu 4 cilindri diesel este disponibil intr-o varianta de virf care dezvolta 190 CP (disponibila pentru modelul BMW X3 xDrive20d testat), precum si intr-o varianta medie de putere, dezvoltind 150 CP (disponibila pentru modelul cu propulsie BMW X3 sDrive18d).

Noul motor apeleaza la o varianta a injectiei directe common rail cu injectoare cu valve solenoide si o presiune a injectiei crescuta la 2.000 bari. Puterea creste astfel fata de fostul model de la 184 CP la190 CP iar cuplul maxim creste de la 380 Nm la 400 Nm, ceea ce duce la scaderea duratei pentru acceleratia de la 0 la 100 km/h cu 0.4 secunde, de la 8.5 secunde la 8.1 secunde. Consumul oficial in versiunea echipata cu cutia automata Steptronic cu 8 trepte scade cu 7.1 la suta. Dincolo insa de aceste imbunatatiri ale performantelor si consumului, este important modul de functionare al motorului. Daca versiunea xDrive20d dinainte de facelift echipata cu motorul N47 pacatuia printr-o functionare destul de zgomotoasa si cu usoare vibratii la relanti, noul motor este la ani lumina din punct de vedere al rafinamentului si al silentionzitatii. Practic, din perspectiva comparativului cu Mercedes GLK, noul X3 facelift reuseste prin noul motor 20d o rasturnare de situatie spectaculoasa, agregatul Mercedes putand parea acum mai putin rafinat si educat in functionare. In combinatie cu excelenta cutie de viteze automata Steptronic cu 8 trepte, rafinamentul si placerea in conducere sunt semnificative, inclusiv in raport cu motoarele mai mari din oferta bavareza (si ne referim aici la 30d testat pe BMW X4, un viitor test marca Garajul.ro).

Tinuta de drum este foarte buna pe un drum virajat, cu atit mai mult cu cit modelul testat era dotat cu controlul adaptiv al amortizoarelor, disponibil optional pentru 1.158 Euro cu TVA). Asa cum am vazut in testul cu modelul pre-facelift, care era dotat cu suspensii clasice, controlul adaptiv al amortizoarelor nu e un echipament absolut necesar, suspensia clasica comportandu-se si ea foarte bine, dar soferii cu inclinatii sportive vor putea gasi un plus de dinamism prin alegerea modului sport din cadrul Driver Performance Control. Totusi, in cazul jantelor de 18 inci precum cele de pe modelul de test, suspensia este destul de rigida chiar si in cazul selectarii modului Confort. Nu e nimic grav sau de nesuportat dar exista concurenti mai confortabili in clasa, sau care rezolva mai bine compromisul sportivitate-confort. In definitiv, BMW este o marca orientata spre sportivitate si e normal ca acest lucru sa fie prezent pe toate modelele sale (in ciuda evolutiei spre confort crescut evidenta pe cele mai recente modele).

Apreciem faptul ca Driver Performance Control permite alegerea in cadrul modului Sport intre configurarea sport numai a ansamblului motor-cutie, numai a suspensiei sau  a ambelor. Totusi, alegerea modului sport presupune o intarire a directiei care poate fi apreciata ca artificiala de unii soferi, si de aceea am fi preferat posibilitatea de a alege in mod individual si setarea pentru directie (asa cum este cazul pentru unele modele ale concurentilor Audi si Mercedes-Benz). Directia, desi electrica, reuseste sa ofere un feedback corect, fiind precisa si directa, si permitind plasarea exacta a masinii pe traiectorie.

IMG_0801

BUGET

BMW X3 LCI xDrive20d are un pret de pornire de lista de 34.200 EUR fara TVA (42.408 EUR cu TVA), o crestere cu 300 EUR fara TVA fata de pretul de pornire al versiunii pre-facelift, in conditiile in care echiparea standard este imbogatita. Toate modelele sunt acum disponibile standard cu sistemul radio BMW Professional cu Central Information Display si iDrive Controller. BMW ConnectedDrive beneficiaza de iDrive Controller cu touchpad integrat (pentru a introduce textul folosind miscarea degetelor). Pe lista echipamentelor optionale apar acum asistentul de parcare, sistem Head-up Display full-color, sistem anti-orbire High Beam Assistant, sistem de asistenta Driving Assistant Plus incluzind Lane Departure Warning, sistem Active Cruise Control (tempomat inteligent) cu functie Stop & Go si protectie preventiva a pietonilor. De asemenea, este disponibil in cadrul BMW ConnectedDrive sistemul Real Time Traffic Information (RTTI), servicii de concierge precum si functia de apel de urgenta Intelligent Emergency Call. O gama intreaga de aplicatii faciliteaza accesul la Facebook si Twitter, radioul online AUPEO! si platformele de muzica precum Napster si Deezer. Optional este disponibil si un sistem audio Hi-Fi Sound System Professional furnizat de Harman Kardon.

Noi recomandam in continuare alegerea cutiei automate Steptronic cu 8 trepte, care are un pret de 2.263 EUR cu TVA.  Ca si inainte de facelift, se poate configura o masina cu echipare suficient de bogata, fara excese la un pret de aproximativ 50.000 EUR cu TVA.

In materie de consum, BMW anunta pentru noul BMW X3 xDrive20d facelift niste valori de consum extraordinare avand in vedere performantele si nivelul de cilindree: consum urban/extra-urban/mixt:  5.4–5.8/4.8–5.1/5.0–5.4 l/100 km. Consumul in versiunea echipata cu cutia automata Steptronic cu 8 trepte scade cu 7.1 la suta, iar emisiile de CO2 sunt de doar 138-141 g/km. In conditiile echiparii cu cauciucuri cu rezistenta scazuta la rulare de generatia a 4-a si jante de aliaj Streamline de 17 inci, emisiile de CO2 scad cu inca 7 g/km, ceea ce inseamna un consum mediu de 5 litri/100 km si emisii de 131 g/km.

In testul nostru cu modelul BMW X3 xDrive20d facelift cu cutie automata am inregistrat un consum mediu de 8.9 litri la suta. In regim urban, consumul nu a trecut de 11 litri/100 km in vreme ce pe autostrada, la viteza stabilizata de 130 km/h, consumul se stabilizeaza la putin peste 8 litri/100 km (in treapta a 8-a, la putin peste 2.000 rpm). Performantele de consum sunt obtinute si cu ajutorul sistemului Start-Stop precum si al functiei coasting a modului Eco Pro, care decupleaza transmisia de roti si motor la rularea cu viteza constanta fara apasarea acceleratiei, in vederea reducerii consumului de carburant.

IMG_0972

VERDICT

689-4.5-out-of-5-300x65

Liderul categoriei SUV-urilor premium de clasa medie era fara indoiala o masina foarte buna si inainte, insa in urma acestui facelift semnificativ aplicat de producatorul bavarez, a devenit o masina si mai buna. Calitatea interiorului si perceptia de calitate au fost imbunatatite, noul design dinamic al partii din fata atrage numai comentarii pozitive iar noul motor de 2 litri diesel este printre cele mai rafinate, mai silentioase si performante in clasa. Daca n-ar fi ramas suspensia totusi rigida pe denivelari si pretul destul de ridicat si optionalele scumpe, noul X3 facelift ar fi frizat perfectiunea. Totusi, calitatea are pretul ei, iar imaginea de sportivitate a marcii presupune acceptarea unei usoare inclinari sportive la nivelul suspensiilor.  Viitorul Mercedes GLC va trebui sa fie extraordinar de bun pentru a putea bate facelift-ul lui BMW X3.

PLUS - garajul.ro motor puternic si rafinat, spatiu interior generos, costuri de exploatare reduse

MINUS garajul.ro pret ridicat si optionale scumpe, suspensii rigide pe denivelari (cu jantele de 18 inci)

DATE TEHNICE

BMW X3 xDrive20d xLine 8AT
Motorizare 2.0 diesel
Cilindree (cc) 1.995
Numar cilindri 4
Numar supape 16
Raport compresie16,5:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn190 CP/4.000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 400 Nm/1.750-2.500
Carburant motorina
Norma de poluare EURO 6
Cutie de Viteze aut. 8 trepte (Steptronic)
Rezervor (l) 67
Portbagaj (l) min. 550
Viteza maxima (km/h)210
0 – 100 km/h (sec) 8.1
Consum Urban Garajul.ro (l/100km) 10.5
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km) 7.3
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km) 8.9
Consum Urban oficial (l/100km) 5,8
Consum Extraurban oficial (l/100km) 5,1
Consum Mixt oficial (l/100km) 5,4
Emisii CO2 (g/km) 136
Masa proprie (kg) 1.820
Lungime x Latime x Inaltime (mm)4.648/1.881/1.675

GALERIE FOTO