TEST: Toyota Aygo Mandarin – Citadina cu aer tropical

0

Toyota Aygo Mandarin 1.0 VVT-i Luna

[tab: Intro]

Locuiesti in oras si ai multe drumuri de facut intr-un trafic infernal si in conditiile unei penurii a locurilor de parcare. Totodata costul carburantilor este intr-o continua crestere, iar veniturile tale nu cresc direct proportional. In aceste conditii te gandesti ce masina ai putea achizitiona pentru a te deplasa relaxat prin “jungla urbana”.

Ei bine raspunsul cautarilor tale se afla cel mai probabil in clasa mini, iar o scurta privire aruncata asupra ofertei existente te aduce la tripleta Toyota Aygo, Citroen C1 si Peugeot 107, lansata acum sapte ani. Iar cand te uiti mai atent observi ca Toyota i-a oferit simpaticului Aygo un cadou cu ocazia acumularii celor “sapte ani de acasa” (pe langa facelift), si anume editia speciala Mandarin. Pe aceasta din urma am avut ocazia sa o testam, iar rezultatele acestei intalniri cu “sarbatoritul” le poti citi in cele ce urmeaza.

[tab: Design]

Cand te gandesti la o masina de oras ti se contureaza invariabil imaginea unei buburuze simpatice, care se poate strecura prin trafic precum acul unui croitor renumit. Asa ca, avand aceasta imagine in minte, te apropii de Aygo si descoperi ca Toyota a respectat reteta intiparita in mintea ta.

Noul Aygo are aceeasi alura simpatica, cu care ne-a obisnuit citadina nipona inca din 2005. Dar parca “zambetul” pe care-l afiseaza calandrul este acum unul strengar, semn ca cei “sapte ani de acasa” nu l-au facut pe Aygo un companion serios si plictisitor.

Daca iti cobori privirea, observi noul spoiler fata, care face hatchback-ul Toyota sa para putin mai agresiv. Profilul este acelasi, faceliftul neaducand modificari radicale. Afirmatia anterioara este valabila si pentru posterior, care pastreaza aceeasi solutie a hayonului format exclusiv din luneta, dar stopurile au un design revizuit.

Daca nu iti mai concentrezi atentia asupra detaliilor si il privesti pe Aygo in ansamblu vei observa motivul pentru care editia speciala se numeste Mandarin, si anume nuanta speciala Orange Spice. Dupa cum ii sugereaza numele, aceasta din urma aduce condimentele necesare schimbarii imaginii lui Aygo. Consider ca aceasta este cea mai potrivita culoare pentru Aygo si ca ajuta citadina nipona sa iasa in evidenta.

[tab: Habitaclu]

Am stabilit ca Aygo Mandarin este un strengar simpatic care va atrage priviri asupra ta, dar mediul urban ti se va dezvalui in fata ochilor din habitaclu, deci sa pasim inauntru. Daca esti obisnuit cu interiorul lui Aygo nu vei avea motive sa fii surprins, dar vei aprecia detaliile specifice editiei Mandarin. Fetele usilor partiale iti permit sa observi si in interior nuanta Orange Spice, solutia aleasa nefiind deloc deranjanta. Totodata tapiteria scaunelor prezinta accente portocalii, la fel ca ornamentele din jurul instrumentarului de bord si a gurilor de aerisire. Boxele prezinta si ele ornamente portocalii, dar sunt victimele optimizarii spatiului restrans existent, buzunarele usilor acoperindu-le partial.

Plasticul utilizat pentru plansa de bord si comenzile sistemului de climatizare manuala tradeaza segmentul din care face parte Aygo, dar sistemul audio cu Bluetooth si conectivitate USB compenseaza pentru aceste lipsuri.

Odata urcat la volan remarci pozitia inalta, pe care o apreciezi totusi pentru ca vei rula preponderent in mediul urban. Dar nu vei aprecia tetierele ce fac corp comun cu scaunele, pentru ca forma lor le face practic inutilizabile. In cazul in care iti vei rezema capul de ele te vei gandi ce bine ar fi fost daca Aygo ar fi avut un parbriz panoramic, iar muschii gatului iti vor “multumi” pentru tentativa ta de a le acorda o pauza. Un alt minus al scaunelor este lipsa suportului in zona sezutului, dar nu il vei observa prea des in mediul urban.

Desi este destul de ingusta, citadina japoneza iti ofera suficient spatiu la nivelul umerilor, astfel ca schimbatul treptelor de viteza un il va incomoda pe pasagerul din dreapta. Locurile posterioare sunt mai spatioase decat ti-ai imagina, dar nu sunt foarte confortabile. Portbagajul nu este foarte incapator (139 de litri), dar este suficient pentru necesitatile urbane.

Per total pot spune ca habitaclul lui Aygo este un spatiu primitor in care te vei simti bine strabatand “jungla urbana” in lung si-n lat.

[tab: Dinamica]

Odata acomodat cu interiorul incepi sa descoperi caracteristicile dinamice ale lui Aygo. Sub capota scurta se afla un propulsor de 1.0 litri pe benzina, a carui arhitectura in 3 cilindri ti se dezvaluie inca de la prima apasare a pedalei de acceleratie. Vibratiile sunt sesizabile, dar nu deranjante. In schimb zgomotul produs de unitatea in 3 cilindri ajunge sa iti provoace disconfort daca decizi sa tii acul turometrului in partea superioara a acestuia.

Daca citesti fisa tehnica observi ca propulsorul de 1.0 litri dezvolta o putere maxima de 68 CP la 6.000 rpm si un cuplu motor maxim de 93 Nm la 3.600 rpm. Astfel Aygo poate sprinta de la 0 la 100 km/h in 14.2 secunde si atinge o viteza maxima de 157 km/h. Aceste valori le vei observa si la volan, daca vei exploata corespunzator propulsorul de cilindree redusa. Este nevoie sa urci in plaja de turatii superioara cuplului maxim daca doresti sa primesti un raspuns prompt la apasarea pedalei de acceleratie, dar propulsorul este suficient de elastic pentru a-ti permite sa te strecori usor prin trafic fara a utiliza frenetic schimbatorul de viteze.

Pe masura ce utilizezi mai mult schimbatorul de viteze remarci cursa scurta a acestuia, specifica modelelor Toyota, ce compenseaza pentru timoneria nu foarte precisa. Directia iti transmite suficiente informatii pentru un model de oras si este precisa, dar nu trebuie sa te astepti sa simti tot ce face puntea fata. Franele sunt corect dimensionate si dupa o scurta acomodare le poti doza corespunzator.

Tinuta de drum se preteaza unui parcurs urban, dar vei putea calatori relaxat si daca decizi sa scoti buburuza nipona din mediul ei natural. In afara orasului Aygo nu-ti ofera acelasi nivel de incredere precum in interiorul acestuia, dar daca esti calculat in privinta depasirilor si nu uiti ca esti la volanul unei masini de oras un vei avea probleme.

[tab: Consum]

Toyota anunta pentru Aygo 1.0 VVT-i un consum urban de 5.3 litri/100 km. Bineinteles ca aceasta valoare un poate fi atinsa, dar consumul in test a fost de 6.8 litri/100 km. Acest consum a fost obtinut in conditiile unui parcurs preponderent urban, cu o escapada in afara limitelor orasului, deci poate fi comparat cu valoarea declarata de constructorul nipon.

Propulsorul in 3 cilindri se dovedeste astfel economic, fiind ajutat si de masa redusa a masinii, si sporeste factorul de atractivitate al citadinei nipone.

[tab: Buget]

Pretul de plecare al lui Toyota Aygo este de 8.535 euro cu TVA (pret promotional OPTIMO), aferent singurei versiuni in 3 usi (Terra). Cel mai ieftin Aygo in 5 usi costa 8.835 de euro cu TVA, iar cea mai ieftina versiune Mandarin, 9.120 de euro cu TVA. Singurul optional este vopseaua metalizata, pentru care Toyota cere 193 de euro cu TVA.

La 10.030 de euro cu TVA (prin promotia OPTIMO) modelul de test, Luna Mandarin, nu este tocmai ieftin intrand chiar pe teritoriul noului Yaris in echipare Terra cu propulsor 1.33 Dual VVT-i. Cu toate acestea cred ca buburuza Toyota detine suficiente elemente atractive pentru a acapara atentia reprezentantelor sexului frumos.

Un atuu obiectiv este perioada de garantie oferita de Toyota, 5 ani in limita a 160.000 km.

[tab: Verdict]

Daca esti in cautarea unui model cu care sa cuceresti “jungla urbana” Toyota Aygo Mandarin poate fi alegerea potrivita. In suportul acestei afirmatii vin nivelul redus al consumului, spatiul interior generos si propulsorul suficient de elastic pentru mediul urban. Acestea fiind spuse, nu pot sa nu mentionez scaunele perfectibile si nivelul deranjant al sunetului pe care-l atinge unitatea de 1.0 litri.

Aygo Mandarin se adreseaza in special clientelei feminine, dar, dupa cum am descoperit pe parcursul testului, nu te face sa te simti ciudat la volanul lui daca nu reprezinti sexul frumos. Este o buburuza de oras pentru care sunt mici sansele sa faci o pasiune, dar pe care nu ai cum sa nu o placi macar pentru “zambetul” strengar si nuanta speciala a caroseriei.

Date tehnice

Toyota Aygo Mandarin 1.0 VVT-i
Motorizare 1.0 VVT-i 68 CP
Cilindree (cc) 998
Numar cilindri 3 in linie
Numar supape 12
Tractiune fata
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 68/6000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 93/3600
Tip injectie electronica
Carburant benzina
Norma de poluare Euro5
Cutie de Viteze CVM5
Pneuri 155/65 R14
Rezervor (l) 35
Portbagaj (l) min. 139
Viteza maxima (km/h) 157
0 – 100 km/h (sec) 14.2
Consum Urban 5.3
Consum Extraurban 3.9
Consum Mixt 4.4
Emisii CO2 (g/km) 102
Masa proprie (kg) 815
Lungime x Latime x Inaltime 3.430 x 1.615 x 1.465