TOYOTA RAV4 vs. KIA SPORTAGE – Fara frica

0

Toyota Rav4 este poate SUV-ul cel mai asteptat al acestui an, prima generatie a acestuia, lansata in 1994 fiind practic un deschizator de drumuri in clasa sa. Ultima generatie Kia Sportage se bucura de un real succes atat in Romania cat si in Europa si pentru multi este best-buy-ul segmentului.

Kia Sportage in formatul actual este in mod sigur cel mai frumos Sportage de pana acum, prima generatie fiind lansata in 1993, iar evolutia designului in cazul producatorului coreean este demna de toata lauda. Ultimele modele Kia au surprins printrun aspect plin de temperament, cu linii elegante dar totodata sportive si niste elemente de design pur si simplu splendide. Sportage nu s-a dorit niciodata a fi un campion in teren accidentat ci un allrounder performant, placut, confortabil la un pret excelent.

Toyota Rav4 este un model matur, emblematic pentru segmentul sau si puternic revizuit la aceasta noua generatie ce se prezinta cu un design mai indraznet si mai placut, cu o oferta generoasa de spatiu interior si promite a fi mult mai bun decat vechiul model, atat pe sosea cat si in teren accidentat. Rav4 risca enorm venind fara nici-o noutate in ceea ce priveste gama de motorizari, insa mizeaza totul pe calitate si eficienta.

Am chemat la confruntare directa proaspatul Toyota Rav4 2.2 D4-D 150CP Executive si Kia Sportage 2.0 DSL AT Style, ambele echipate cu tractiune integrala.

IMG_5950

Exterior

Primele doua generatii Sportage n-au reusit sa iasa in evidenta prin design, clientii fiind atrasi mai degraba de pretul avantajos si accesul la niste dotari optionale care in cazul constructorilor europeni presupuneau un extra-cost semnificativ. Insa in urma cu cativa ani, Kia a decis ca este momentul sa treaca la un nivel superio si au promovat unui design mult mai personal care sa te faca sa privesti o Kia si sa stii imediat ca este o Kia. Astfel a aparut in 2010 noul Sportage desenat de Peter Schreyer, care efectiv a rupt gura targului cu o infatisare moderna si o alura plina de personalitate. Si acum, dupa 3 ani de la lansare si un numar considerabil de exemplare prezente pe soselele romanesti, IMG_20130709_193146Kia Sportage inca atrage foarte multe priviri. Partea frontala este spectaculoasa atat prin forma cat si prin proportii, blocurile optice curbate creand o imagine tare placuta. Grila centrala, proiectoarele mari si forma musculoasa a barei fata inspira agresivitate curata. Partea laterala este mai linistita, cu forme regulate si un montant spate larg, iar partea din spate te surprinde prin liniile simple si eleganta conferita de blocurile optice.

IMG_5817Toyota este cel mai mare constructor din lume, deci plecam de la premisa ca orice mutare a sa, in materie de design, si nu numai, este atent studiata, iar daca privim putin in urma la cam toate modelele constructorului nipon, vom observa ca Toyota promoveaza un design curat, cat mai simplu si este adeptul trasaturilor discrete si al frumusetii atemporale. Asa este si in cazul noului Rav4, care nu face vreo revolutie in segment, dar arata nesperat de bine si de actual. Partea frontala nu este atat de musculoasa ca la Kia, insa inspira mai multa robustete si mai multa forta. Spoilerele fata si spate ale lui Rav4 au fost atent studiate pentru a nu incomoda deloc in teren accidentat, partea laterala este conservatoare insa ofera suprafete vitrate mari ce ajuta mult la vizibilitate, iar portbagajul a primit acum o portiera cu deschidere normala, in sus – nu in lateral ca la vechea generatie, si care in plus este actionat electric in cazul versiunii de echipare de top. Forma stopurilor si masivitatea partii din spate la Rav4 este similara cu designul noului Auris, o aliniere a filosofiilor de design pentru toate modelele Toyota fiind clara pentru toata lumea. Iti ia ceva vreme pana te obisnuiesti cu spatele simplu, lat si mare, insa iti va placea foarte mult accesul facil la portbagaj si spatiul enorm pe bancheta din spate.

Interior

Exteriorul frumos al lui Sportage nu putea fi asortat decat cu un interior pe masura. Aici Kia ofera volume clasice dar forme noi, originale foarte placute privirii. Plansa de bord este masiva insa deloc deranjanta, creand o senzatie placuta de confort. Pozitia la volan nu este chiar cea mai buna din segment scaunul fiind prea sus in raport cu plansa de bord, insa aceasta pozitie inalta se dovedeste in timp reconfortanta. IMG_20130710_135903Forma volanului, a ceasurilor de bord, a gurilor de aerisire si organizarea consolei centrale pe doua zone foarte clar delimitate sunt elemente cheie ale interiorului lui Sportage. Formele sunt noi, greu de regasit la concurenta si impreuna cu scaunele bine desenate creaza un interior placut in care te simti bine. Materialele poate nu sunt cele mai pricopsite, insa asamblarea este corecta si ergonomia buna, toate comenzile fiind usor de accesat. Sistemul audio are un meniu foarte intuitiv, comenzile de pe volan sunt practice, conexiunile Bluetooth si USB sunt prezente si la indemana, iar iluminatul interior pe rosu cu alb este foarte de efect. Spatiul interior nu este tocmai punctul forte al modelului coreean, insa nu dezamageste deloc. In fata pasagerul si soferul sunt putin incomodati de tunelul central masiv si de plansa de bord impozanta, iar in spate spatiul este doar mediu pentru acest segment.

Toyota Rav4 uimeste cu un interior complet nou, radical diferit de cel al fostei generatii. Asa cum ne-am obisnuit materialele sunt de foarte buna calitate, chiar si in zonele unde s-a folosit plastic simplu acesta este solid si placut la atingere. Asamblarea este de cea mai buna calitate si ai impresia ca acest interior va arata la fel si dupa 5-6 ani de utilizare. IMG_20130709_165304Plansa de bord a lui Rav4 nu este asa de spectaculoasa precum cea de la Sportage insa pozitia la volan este mai buna, poate chiar cea mai buna din segment, soferul stand nici prea sus nici prea jos, iar libertatea in zona genunchilor este maxima. Spatiile de depozitare sunt numeroase si incapatoare, spre deosebire de Kia unde nu prea ai unde sa-ti inghesui prea multe lucruri. Sistemul multimedia are un ecran de dimensiune medie cu o rezolutie nu tocmai spectaculoasa insa functioneaza rapid si intuitiv. Ergonomia este foarte buna, comenzile fiind optim plasate, la indemana si totul este extrem de usor de folosit, ca in orice Toyota. Spatiul interior este punctul forte al lui Rav4, pasagerii din fata stand foarte relaxati indiferent de gabarit, iar in spate spatiul la picioare este incredibil de mare. Bancheta spate este bine profilata, la fel si scaunele din fata care ofera un suport excelent la drum lung.

Dinamica

Kia Sportage datorita designului mai agresiv pare mai pregatit sa domine la capitolul dinamica, partea frontala cu farurile alungite inspira miscare chiar si cand masina sta pe loc, deci asteptarile sunt mari inca inainte de a porni motoarele. Sportage are sub capota un motor de 2 litri diesel, numit CRDI la Kia, ce dezvolta 136 CP si un cuplu de 320 Nm, modelul de test fiind echipat si cu o transmisie automata in 6 trepte. Premisele sunt bune iar dupa primele zeci de kilometrii rulati prin oras Sportage face chiar o figura buna, cutia de viteze schimba treptele lin si fara socuri, motorul este foarte responsiv la apasarea acceleratiei iar suspensiile usor rigide promit o stabilitate bune. La drum intins, pe serpentine, descoperim din pacate un zgomot cam ridicat in habitaclu si ceva ezitari ale cutiei de viteze ce s-a dovedit foarte placuta in oras. Motorul are rezerve suficiente de putere insa nu este foarte rafinat, nefiind nici foarte usor de urcat in ture. Daca nu se exagereaza insa CRDI-ul face fata la orice provocare si cu timpul reusesti sa te obisnuiesti cu plaja oarecum limitata de turatii. Suspensiile nu reusesc sa tina mereu in frau masa mare, la limita Sportage inclinandu-se destul de mult iar pentru a pierde aderenta si a face ESP-ul sa intervina nu e nevoie de prea mult efort. Partea buna este ca reactiile masinii sunt previzibile si relativ usor de corectat. Directia este placuta, usoara in oras si precisa la viteze ridicate. In ceea ce priveste capacitatile in teren accidentat, garda la sol il ajuta pe Sportage sa traverseze fara probleme trasee usoare iar tractiunea integrala se dovedeste in general eficienta, atata timp cat nu te aventurezi. In orice caz, Sportage iti ofera tot ce ai nevoie pentru a urca la munte iarna si pentru o iesire la iarba verde.

Toyota Rav4 nu prea ne surprinde cu nimic nou, motorizarea de 2.2 litri si 150CP fiind arhicunoscuta pe diferite modele ale niponilor, daca exista in continuare clienti reticenti fata de cilindreea usor ridicata, in mod sigur nu se mai indoieste nimeni de fiabilitatea si robustetea acestui propulsor extrem de reusit. Puterea este livrata cu dezinvoltura pe o plaja larga de turatii, nivelul de zgomot este in permanenta redus si reprizele sunt rapide. Cutia de viteze manuala are 6 trepte excelent etajate, motorul urcand usor in ture si parand ca nu se plafoneaza niciodata, fapt ce totusi se intampla dar mult peste 4000 rpm. Noul Rav4 surprinde extrem de placut insa in ceea ce priveste trenul de rulare, mai ales daca ne gandim la generatia precedenta care era usor depasita la acest capitol. Rav4 este acum mult mai stabil si ferm pe sosea in conditiile in care confortul la rulare este in continuare la cel mai inalt nivel. Suspensiile sunt suple cand traverseaza denivelari si totusi ruliul pe viraje este extrem de redus pentru un SUV fie el si compact. Ultima lovitura de gratie Rav4 o da in teren accidentat unde tot incercand sa-i testezi limitele te trezesti in niste situatii  unde celelalte SUV-uri compacte ar capitula sigur. Tractiunea este extrem de eficienta iar capacitatile de trecere sunt senzationale, in plus Rav4 parand foarte bine inchegat chiar si pe macadam deteriorat la viteze mari. In ceea ce priveste capacitatile in teren accidentat, noul Rav4 nu este doar neinfricat ci este o referinta in clasa sa.

IMG_6022

Buget

Kia Sportage impresioneaza si de aceasta data la capitolul financiar printrun pret extrem de atractiv ce include destul de multe dotari si, cel putin la prima vedere, mult mai scazut decat cel al lui Rav4. Pentru cei 24.505 Euro cu TVA inclus primiti transmisia automata, climatizare pe doua zone, lumini de zi cu LED, jante din aliaj de 17inch, sistem audio cu mp3, bluetooth si conector USB, volan si fete usi imbracate in piele, faruri ceata, senzori de ploaie, geamuri electrice. Merita sa bifezi din lista de optionale Pachetul 5 cu handsfree, pilot automat si comenzi pe volan (250 Euro), tapiteria din piele (644 euro), scaune incalzite (161 euro), faruri Xenon (484 euro) si Smart Parking Assist (322 euro), nota finala de plata ajungand astfel la 26.366 Euro.  Daca la pretul de achizitie Sportage este campion, la capitolul consum lucrurile stau putin altfel deoarece motorul diesel de 2 litri si doar 136 CP impreuna cu transmisia automata nu prea ajuta la economia de carburant. Valorile sunt relativ ridicate, chiar si pentru un SUV compact, in oras nereusind sa scadem sub valoarea de 11 litri la 100km. La drum intins abordand un stil de condus normal, fara exagerari, media obtinuta a fost de 8.7 litri/100km.

Toyota Rav4 este foarte pragmatic si cand vine vorba de bani, producatorul neoferind prea multe optionale ci doar trei linii de echipare, din care doar doua disponibile pentru motorizarea 2.2 de 150CP: Executive si Luxury. Versiunea de top va costa 35.565 Euro dar lista de dotari este cel putin impresionanta: faruri Xenon, trapa electrica, tapiterie piele, pilot automat, senzori parcare si camera video in spate, sistem de acces Smart Entry fara cheie, sistem multimedia Toyota Touch cu bluetooth, USB si Aux In, volan si schimbator imbracate in piele, comenzi pe volan, scaun sofer reglabil electric, scaune incalzite, hayon portbagaj electric, sistem asistenta la pornirea din rampa, senzori de ploaie si lumina si toata pleiada de sisteme de siguranta activa si pasiva.  Vorbim deci de o diferenta de aproape 10.000 euro fata de concurentul coreean care in plus mai este echipat si cu transmisia automata. Pe de alta parte Toyota se poate lauda cu cel mai bun sistem de tractiune si cu o robustete proverbiala. La capitolul consum am fost din nou placut surprinsi de Rav4, care in mediu urban nu a depasit 8-9 litri/100km iar la drum intins pe un traseu ce a inclus si o mica provocare in teren accidentat media a iesit la 7 litri/100Km. Cu un ritm mai linistit se poate scadea in jurul valorii de 6 litri/100km fara nicio problema, motorul Toyota multumindu-se cu putin.

IMG_5973

Verdict

4 out of 5 stars

Kia Sportage primeste de la noi 4 stele din cele 5 disponibile pentru progresul fantastic inregistrat de Kia in ultimii ani si care se regaseste si la Sportage. Este un produs matur, complet, performant si extrem de competitiv din punct de vedere financiar. Garantia de 7 ani este un mare plus care impreuna cu designul proaspat si buna calitate resimtita la interior reuseste sa mai acopere din minusurile resimtite la motorizare si tinuta de drum. Sportage este o masina moderna, cu un design reusit, un pret extrem de bun si performante oneste. Atata timp cat cerintele in materie de trasee offroad sunt rezonabile si nu cumperi masina pentru a o tine pe santier, Sportage este o optiune extrem de avantajoasa, fiind practic un SUV la pret de masina compacta si trebuie sa recunoastem poseda un sic aparte.

4.5-stars-out-of-5

Toyota Rav4 primeste de la noi 4 stele si jumatate din cele 5 disponibile pentru ca este un SUV compact excelent, extrem de rafinat si de eficient, fiabil si robust, bine finisat, spatios si lider absolut in segment in ceea ce priveste performantele in teren accidentat. Cum toate lucrurile bune in general nu sunt ieftine, si Rav4 nu este tocmai un chilipir, dar ofera o garantie consistenta de 5 ani sau 160.000 km si un plan de revizii transparent. Deasemenea Rav4 are in spate si o foarte buna reputatie in ceea ce priveste fiabilitatea plus ca este o masina extrem de fina la condus. Poate designul exterior si mai ales cel interior nu este atat de revolutionar pe cat s-ar fi asteptat unii, insa Rav4 este unul dintre cele mai bune SUV-uri compacte de pe piata si in mod clar cel mai bun in teren accidentat.

Opinie Stefan Frangulea – Director Editorial

Acum 23 de ani descopeream fenomenul auto prin intermediul unor reviste aduse de cineva care fusese in strainatate – era anul 1990 si avusese loc prima deschidere catre Europa de Vest. La acel moment, SUV-urile nici nu existau ca si concept in piata auto, iar modelele coreeene aproape ca nu contau in Europa. Intre timp, SUV-urile au devenit modele aproape mainstream, nelipsind din oferta oricarui producator si fiind singurele modele care inregistreaza inca vinzari in crestere. Cit despre drumul parcurs de producatorii coreeni, si de Kia in mod deosebit, in acesti 23 de ani, nu putem sa il catalogam decit ca fiind pur-si-simplu incredibil. Kia a redus cu pasi uriasi decalajul intre modelele sale si cele ale producatorilor europeni, de o maniera ce poate aminti unora progresul modelelor japoneze in anii \’70 si \’80, dar cu o ardoare si apetenta inzecita. Cind Kia producea primele mijloace de locomotie, care nu erau masini, ci biciclete, Toyota producea masini de 15 ani deja, iar la momentul lansarii primului automobil Kia, o Mazda sub licenta, productia de masini la Toyota implinea frumoasa virsta de 38 de ani. Coreenii par sa fi invatat ce doresc clientii, punind accent pe design si echipare, si mai putin pe excelenta tehnica, unde inca mai au de lucru pina la a ajunge la nivelul celor mai buni producatori europeni sau japonezi. De partea cealalta, producatorii japonezi sunt in continuare adeptii calitatii prin detalii tehnice in detrimentul elementelor de estetica si design, carora par sa le acorde mai putin interes. RAV-4 si Sportage ilustreaza foarte bine aceste consideratii de mai sus. RAV-4 ne-a impresionat placut prin spatiul interior foarte mare, capacitatile in off-road si motorul economic si vinjos dar ne-ar fi placut un design mai armonios, interior si exterior, si o tinuta de drum mai dinamica, fata de cea aratata de noul RAV-4, corecta si previzibila, dar destul de placida. Sportage exceleaza prin design, echipare si raport pret-calitate, insa am fi dorit sa avem o cutie mai alerta, un motor mai vioi si o tinuta de drum mai precisa. In final, cele doua modele probabil isi vor gasi fiecare adeptii proprii.”

IMG_6034

Date Tehnice

Model Toyota Rav4 Kia Sportage
Motorizare 2.2 diesel 2.0
Cilindree (cc) 2.231 1.995
Numar cilindri 4 4
Numar supape 16 16
Putere maxima (CP DIN) tr/mn 150/3.600 136/4000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn 340/2000-2800 326 / 1800 -2500
Carburant motorina motorina
Norma de poluare EURO 5 EURO 5
Cutie de Viteze manuala 6 trepte automata 6 trepte
Rezervor (l) 69 60
Portbagaj (l) min. 547 564
Viteza maxima (km/h) 190 180
0 – 100 km/h (sec) 9.6 12.1
Consum Urban Garajul.ro 8.5l/100km 11l/100km
Consum Extraurban Garajul.ro 6.5l/100km   8.5l/100km
Consum Mixt Garajul.ro 7.0l/100km 8l/100km
Emisii CO2 (g/km) 149 179
Masa proprie (kg) 1.605 1.533
Lungime x Latime x Inaltime (cm) 4570/1845/1660 4440/1855/1640

 

Galerie foto