Test Drive BMW 120d xDrive Urban LCI 190 CP 8AT

0

INTRO

La patru ani de la lansarea celei de-a doua generatii BMW Seria 1, producatorul bavarez i-a oferit anul acesta modelului sau compact un facelift semnificativ (Life Cycle Impulse – LCI) pentru a il mentine actual in fata concurentei reprezentate de Mercedes Clasa A si Audi A3, mai tinere cu un an. Facelift-ul aduce modificari estetice destul de importante ale partii din fata si din spate, astfel incit criticile privind aspectul estetic al versiunii initiale lansate in 2011 pot fi acum date uitarii. De asemenea, in premiera pentru facelift, modelul este dotat cu noile motoare diesel de 2 litri bazate pe blocul motor modular cu cilindrul unic de 500 cmc iar modelul 120d poate sa combine tractiunea intregrala xDrive si cutia automata Steptronic (pina acum BMW 120d xDrive era disponibil doar cu cutie manuala, iar de acum va fi disponibil numai cu cutie automata, in linie cu cererea sustinuta a clientilor pentru excelentele cutii automate ale producatorului bavarez). Un motiv in plus sa testam facelift-ul celei mai sportive compacte de pe piata, tocmai in versiunea BMW 120d xDrive Steptronic.

DSC04814 Seria 1

EXTERIOR

Restilizarea design-ului exterior este dupa parerea noastra foarte reusita. Modelul lansat in 2011 noua ne-a placut foarte mult, dar a fost criticat pentru designul mai putin armonios si mai putin intregrat cu gama producatorului bavarez, de parca germanii ar fi creionat special un design mai putin reusit pentru mezina gamei pentru a nu periclita vanzarile modelelor superioare din gama. Pentru acesti facelift (LCI), grila BMW a radiatorului si farurile sunt redesenate, imbunatatind semnificativ cel mai criticabil element de design al versiunii pre-facelift. Grila este mai larga si mai profilata iar farurile au o geometrie semnificativ mai plata, aducand aminte de cele ale Seriei 2 dar fara a fi identice sau la fel de stilizate. Farurile dispun standard de lumini LED pentru zi şi optional pot fi comandate în configuraţie LED integrala.

Stopurile au fost si ele remodelate complet, avand un nou design, bazat pe tehnologia LED, subliniază forma “L” caracteristică modelelor BMW. Forma alungita e mult mai in ton cu semnatura stilistica a marcii si face uitate stopurile mici, patrate ale versiunii pre-facelift care aduceau aminte de Volkswagen Polo. Modificarea la nivelul stopurilor este semnificativa si a presupus si resedenarea hayonului, ceea ce arata importanta pe care a acordat-o BMW acestui facelift, in conditiile in care de multe ori facelift-ul de la jumatatea vietii unui model in cazul constructorului bavarez se limita la o forma mai profilata a grilei si o modificare a semnaturii luminoase a farurilor.  Nu am fost niciodata un mare fan al design-ului Seriei 1, atit al generatiei E87 cit si al celei F20, dar acum pot spune fara retinere ca masina este una cu adevarat frumoasa, reusind sa gaseasca echilibrul estetic pe care il merita.

DSC04805 Seria 1

INTERIOR

In interior, pe langa o ambianta interioara premium cu materiale mai bune si noi sisteme si echipamente high-tech disponibile in serie sau optional , nu avem de-a face cu o transformare atit de semnificativa precum cea pe care am vazut-o in cazul design-ului exterior. Ca de obicei la BMW, un posesor al altui model nu va fi depeizat. Din perspectiva echiparii, versiunea facelift are o dotare de serie mai buna. Astfel, aerul conditionat automat, sistemele BMW Radio Professional si BMW iDrive (cu afisaj high-resolution de 6,5 inci – 16,51 cm), indicatorul de presiune a rotilor (care arată fiecare roată în parte) sunt acum disponibile standard.

O data instalati la bord, am remarcat pozitia la bord sportiva, excelenta, cu reglaje largi pe toate directiile, si scaunele sport care echipau modelul testat, cu extensie a sezutului sub genunchi, care s-au dovedit de ajutor avand in vedere vitezele mari de trecere prin curbe pe care le permite compacta bavareza, dupa cum vom vedea mai jos la capitolul dinamica.

Capacitatea portbagajului este corecta, avand intre 360 si 1200 litri depinzind de pozitia banchetei spate. Vizibilitatea este in general buna mai putin la nivelul lateral spate unde montantul C destul de mare incomodeaza putin, dar este o caracteristica comuna masinilor moderne, care mai sacrifica putin vizibilitatea pe altarul estetismului.

DSC04825 Seria 1

DINAMICA

BMW Seria 1 reprezinta o propunere unica in segmentul modelelor compacte fiind singurul model din aceasta categorie care ofera, la baza, tractiune pe rotile din spate, sau propulsie, cum ar spune puristii. Chiar si intr-o versiune cu tractiune integrala, xDrive, sistemul trimite cu precadere puterea si cuplul spre rotile din spate si implica rotile din fata doar atunci cind e nevoie. Este o configuratie orientata spre o conducere sportiva, lasand rotilor din fata rolul de avea grija doar de virare, cu avantaje la nivelul dinamismului dar si al unei roti de bracare reduse insa cu dezavantaje la nivelul spatiului util interior si pentru bagaje fata de o solutie totul pe fata.

Pasionatii marcii BMW si in general pasionatii de conducere sportiva ar trebui sa beneficieze cit se mai poate de aceasta configuratie propulsie a Seriei 1 deoarece generatia urmatoare va avea o platforma standard cu tractiune fata, bazata pe solutia tehnica inaugurata de BMW Seria 2 Active Tourer si care nu este alta decit o platforma alungita de MINI. Stim de la MINI ca grupul BMW stie sa faca tractiuni fata foarte placute la condus insa mirajul si puritatea tractiunii spate au un caracter aparte si vor fi regretate de pasionati.

Orientarea spre propulsie este prezenta si in cazul versiunii xDrive, iar cutia automata cu 8 trepte Steptronic, in continuare cea mai buna de pe piata, contribuie la dinamismul rularii, astfel incit versiunea testata, BMW 120d xDrive Steptronic (8AT) este una foarte dinamica, ceea ce ar putea parea bizar unui pasionat al marcii teleportat din trecutul ursuletului E30 sau al pisicutei E36.

Noul motor cu 4 cilindri diesel apartinand noii generatii de motorizari bazate pe arhitectura modulara cu cilindrul unic de 500 cmc dezvolta acum 190 CP si 400 Nm si are o functionare mult mai cultivata si silentioasa decit predecesorul sau – desi ca o nota personala am remarcat faptul ca acelasi motor era mult mai bine insonorizat sub capota lui BMW X3 xDrive20d LCI – nu stiu daca e o decizie legata de pozitionarea mai sportiva a compactei Seria 1 fata de X3 sau e legata pur-si-simplu de o economie de materiale de insonorizare in cazul modelului mai mic. In orice caz, sunetul motorului este acum in nota comparabila cu cele ale concurentei premium reprezentate de Mercedes A-Class si Audi A3.

Fata de motorul pe care il inlocuieste, noul 2.0 diesel dezvolta cu 6 CP mai mult si cu 20 Nm in plus la cuplul motor, fiind acum compatibil cu normele Euro 6 si avand niste emisii de CO2 cu 7g/km mai reduse si un timp 0-100 km/h mai mic cu 0.1 secunde. Noul motor dezvolta puterea intr-un mod inedit pentru un diesel, intrucit zona rosie incepe abia la 5.400 rot/min iar in modul manual, impingand-ul inspre zona rosie, am constatat ca nu prezinta nici o cadere de putere la atingerea zonei rosii. E mai eficient insa sa lasati cutia pe automat, pentru ca excelenta unitate Steptronic cu 8 trepte stie sa retrogradeze si sa gaseasca treapta optima mai bine decit orice sofer, iar in cazul in care se ruleaza linistit, tine motorul jos in ture pentru un consum cit mai mic. Daca totusi doriti putin control, in special pentru a produce o frina de motor pe un drum virajat, pentru a ataca mai bine apex-ul, ajunge sa mutati levierul cutiei inspre stanga, in modul sport, sau sa retrogradati din padele. Padelele sunt insa mai mult un moft pentru placerea hedonista a soferului, modul sport ajunge. Astfel condus, BMW 120d xDrive Steptronic merge precum un “warm-hatch” din zilele de azi sau ca un “hot-hatch” de acum citiva ani, pe cind cifrele de putere ale modelelor hot-hatch erau inca in jurul valorii de 200 CP mai degraba decit acum cind se invirt in jurul a 300 CP. Nici nu stii ce sa apreciezi mai intii la cutia Steptronic 8 de origine ZF: onctuozitatea schimbarii treptelor la o rulare relaxata, reactivitatea in cazul in care se doreste repriza si conducere sportiva, etajarea optima a treptelor sau felul incitant de functionare in cazul selectarii modului Sport in care simuleaza niste zvianiri usoare ca ale unei cutii manuale utilizate in mod mai viril. Cutia invata imperceptibil stilul de conducere al soferului, iar avand in vedere cuplul motor disponibil si alonja motorului, consideram ca ar fi fost suficiente si doar 6 trepte – practic treptele 7 si 8, foarte lungi, sunt prezente doar pentru a reduce nivelul turatiilor la rularea constanta pe autostrada si a obtine un consum si mai redus.

Alegerea treptei optime este facilitata si de sistemul “Predictive Gear Shift” mostenit de la modelele mai mari si inaugurat de Rolls Royce: prin intermediul sistemului GPS, masina stie unde se afla si propune raportul de treapta cel mai potrivit in functie de profilul, virajele sau panta soselei. In modul de functionare Eco Pro, axat pe economie, intervine foarte frecvent functia de “Coasting“, care practic echivaleaza cu aducerea cutiei la punctul mort in cursul unei rulari constante, fara acceleratie, sau in panta, pentru a imbunatati si mai mult randamentul rularii.

DSC04821 seria 1

Toate elementele de mai sus sustin ideea de eficienta, de criteriul rational, dar ce putem spune despre placerea de a conduce? Din punct de vedere al sasiului, nu sunt modificari fata de versiunea pre-facelift, ceea ce consideram justificat pentru ca nici nu era cazul ca BMW sa faca modificari, avand o masina foarte agila si dinamica, mai cu seama in cazul dotarii cu suspensia adaptiva, asa cum era echipata si masina de test.

Dupa rularea de o maniera linistita, cu cutia in D, in traficul din oras (modul Eco Pro neaducand in opinia noastra o economie suplimentara prea importanta dar facand ca masina sa evolueze intr-o maniera sensibil mai sedata), iesirea la drum lung ne-a permis sa luam contact cu reprizele fulger ale lui 120d, facilitate si de cutia Steptronic care retrogradeaza foarte rapid, iar folosirea comutatorului Driver Performance Control, alternativ, pe modul Confort sau pe modul Sport permite obtinerea celei mai bune experiente de conducere in functie de traseul abordat la momentul respectiv.

Modul Sport ofera, dincolo de un anumit unghi de bracare, o directie sensibil mai consistenta, ceea ce da siguranta pentru o conducere dinamica, chiar daca directia (cu pas variabil), desi precisa si bine dozata, ar putea beneficia de un feedback mai bun. In schimb, in modul Confort, directia devine si mai usor de manevrat decit inainte de facelift, ceea ce este sigur placut in traficul din oras dar poate parea putin derutant pentru un pasionat de condus si un model orientat spre sportivitate. Fata de competitorii sai, Audi si Mercedes, care ofera si un mod Individual care permite customizarea setarilor masinii cu preferinte specifice pentru fiecare din elementele reglabile (motor, cutie, suspensie, directie), BMW nu ofera un astfel de mod. Personal, am gasit asistarea pe modul Confort prea lejera si as fi dorit sa pot seta directia Sport cu suspensia Confort insa acest lucru nu e posibil. Exista o rubrica in iDrive de setare a modului Sport unde poti alege intre “Drivetrain” si/sau “Chassis” dar directia si suspensia sunt incluse impreuna in componenta de “Chassis“.

E un mic detaliu care insa nu poate fi considerat un defect ci mai mult un comentariu de carcotas.  Ca si in cazul Seriei 3 si 4 si a lui BMW X3 si X4, suspensia adaptiva este geniala si functioneaza ireprosabil. Chiar si modul Sport pastreaza totusi un nivel de confort acceptabil. Mare parte a testului nostru s-a derulat pe drumuri de munte virajate, calatorind la Concursul de Eleganta de la Sinaia, iar suspensiile setate pe modul Sport combinate cu sistemul de tractiune xDrive ne-au oferit o placere continua de a conduce demna de multe sportive cu pretentii.  Cuplul generos de 400 Nm si plaja larga a acestuia mergand de la 2.000 tr/min pina la 5.000 tr/min (cu cutia automata in modul S) permit ca fiecare urcare sa fie abordata in forta, lasand aproape orice urmaritor mult in spate.  Cutia stie sa faca frana de motor si sa abordeze raportul optim pentru ca abordarea curbelor si reluarea accelerarii sa fie foarte eficiente, fara a fi neaparat nevoie de a recurge la padelele de pe volan, care devin necesare numai pentru un pilotaj extrem.

Cateva cuvinte se cuvin mentionate si despre contributia sistemului xDrive. Testul nostru s-a desfasurat pe sosele uscate, in conditii de vara, favorabile aderentei, deci fara a oferi tractiunii xDrive potentialul de a isi dovedi eficienta si siguranta pe drumuri inzapezite, cu polei, cu gheata sau umede. Totusi, am simtit contributia neta a lui xDrive in curbele medii sau rapide abordate in forta, unde masina merge ca pe sine si nu deviaza un centimetru de la traiectoria initiata de cel de la volan. Sigur, la acest lucru contribuie si repartitia maselor, de care beneficiaza Seria 1 chiar si in varianta de simpla propulsie (apropiata de 50:50, in functie de versiuni) care confera un comportament stabil si echilibrat in curba. Dar in nici un moment nu se simte ca vreunul din trenurile de rulare (fata sau spate) ar fu tentat sa traga spre exteriorul virajului. Masina ramane fixa pe traiectorie ca pe sine, sistemul xDrive trimitand atita cuplu si putere cit e nevoie spre trenul de rulare fata pentru a corecta orice tendinta de iesire de pe traiectorie. Totusi, sistemul xDrive ar putea totusi sa dezamageasca un sofer sportiv datorita faptului ca intr-un viraj string initiaza un usor efect de subvirare (din fericire progresiv si de intensitate limitata) atunci cind se apasa ferm pe acceleratie dupa apex sau imediat inaintea apexului. Totusi, daca se mentine putin frina apasata la intrarea intr-un astfel de viraj pentru a ajuta partea din spate sa se plaseze lin pe trasa iar reluarea accelerarii dupa apex se face dupa ce rotile din fata au revenit aproape complet din bracare, manevra se dovedeste de o eficacitate blufanta iar masina de o agilitate redutabila. Cu aceasta tehnica, multe modele sportive pot fi lasate in urma pe un traseu virajat, de munte, de catre 120d xDrive Steptronic. In ciuda directiei electrice cu un feedback relativ limitat si a ruliului care este prezent semnificativ chiar si in modul Sport al suspensiilor, aceasta eficacitate despre care am vorbit nu exclude senzatiile de sportivitate si placere a conducerii. Chiar si in prezenta unei motorizari diesel, a cutiei automate si a transmisiei integrale,  BMW reuseste sa distileze o doza consistenta de placere a conducerii, chiar si la volanul unui model a carui specificatie este mai degraba una profund rationala.

DSC04834 Seria 1

BUGET

BMW 120d xDrive Steptronic 5 usi are un pret de pornire de lista de 36.704 EUR cu TVA. Versiunea de echipare Urban incepe de la 39.866 EUR cu TVA. Cutia de viteze Steptronic cu 8 trepte este disponibila standard pentru 120d xDrive cu TVA si necesita 158 EUR in plus cu TV pentru versiunea de cutie sport, care include si padelele pe volan.  Modelul testat de noi era foarte bine dotat, avand un pret de lista cu optionale de aproape 54.500 EUR cu TVA. Se poate configura un BMW 120d xDrive suficient de bine dotat pentru un pret total de aproximativ 42-43.000 EUR cu TVA. Pentru piata noastra este un pret fara indoiala ridicat pentru o compacta, chiar si una atit de talentata precum acest 120d xDrive – in definitiv se pot cumpara modele SUV de clasa medie premium bine echipate in oferte speciale sau chiar SUV-uri mari la acest buget. In curtea lui BMW, probabil cine are suma asta de cheltuit va mai pune 10 % si se va uita la Seria 3 sau X1. Genul acesta de masina tinde sa fie apreciat mai degraba in alte tari, unde achizitia unei masini nu este un efort atit de semnificativ si compactitatea gabaritului Seriei 1 poate fi privita ca un avantaj pentru un utilizator singur sau un cuplu fara copii de exemplu. Oricum, preturile sunt comparabile cu ofertele competitorilor premium germani. Audi A3 Sportback 2.0TDI quattro S-Tronic 184 CP are un pret de pornire de 37.619 EUR cu TVA in echiparea Attraction iar Mercedes A220 CDI 4Matic, echipat standard cu cutie automata 7G-DCT, porneste de la un pret de 35.836 EUR cu TVA. Extinzind zona de concurenti, suedezii de la Volvo ofera o versiune a lui V40 D4 echipata cu motorul de 2 litri diesel din familia Volvo Engine Arhitecture in versiunea de 190 CP, care este disponibila in varianta cu cutie automata la un pret de pornire de 31.615 EUR cu TVA, insa nu exista posibilitatea de a alege si tractiunea integrala. Italienii de la Alfa Romeo nu ofera o versiune diesel cu cutie automata a modelului lor compact Giulietta. De asemenea, japonezii de la Lexus nu par sa creada prea mult in diesel si ofera modelul lor compact CT intr-o singura versiune de motorizare benzina-hibrida.

Ca si pentru restul gamei BMW, garantia oferita este de 2 ani fara limita de km, aceasta putand fi extinsa, prin intermediul unor pachete de garantie extinsa flexibile. In plus, BMW ofera gratuit pachetul BMW Service Inclusivecare cuprinde 5 ani de verificari si revizii in service-urile marcii si intretinere gratuita (schimbarea uleiului de motor, inclusiv a filtrului, inlocuirea filtrului de aer, a microfiltrului, a bujiilor si lichidului de frina).

Consumul oficial anuntat de BMW pentru BMW 120d xDrive Steptronic este de 5.5-5.1 litri/100 km in parcurs urban, 4.3-3.9 litri/100 km in regim extraurban pentru un consum mixt de 4.7-4.3 litri/100 km (in functie de echiparea cu jante si anvelope). In realitate, noi am inregistrat un consum mediu de 8.1 litri/100 km cu un varf in urban de 9.2 litri/100 km si un consum minim de 6.5 litri/100 km la rularea linistita in extraurban. Pe autostrada la viteza stabiilizata de 130 km/h consumul se stabilizeaza la un nivel putin sub 7 litri/100 km.  Avand in vedere echiparea cu cutie automata si tractiune integrala xDrive precum si reprizele fulger si performantele dinamice ale masinii, valorile de consum sunt senzationale.

O nota buna si pentru sistemul Start-Stop, care devine mai silentios si placut in functionare cu fiecare nou model BMW testat.

DSC04809 Seria 1

VERDICT

BMW 120d xDrive Steptronic primeste de la noi 4.5 stele din totalul de 5 disponibile, fiind in sfirsit un model intru totul demn de blazonul BMW si de concurenta din clasa premium din punct de vedere al design-ului si al finisarii. Probabil Audi A3 Sportback este mai practic, Mercedes A220 CDI 4Matic este mai armonios din punct de vedere al design-ului in ochii multora, dar nici o alta compacta nu este atit de dinamica precum BMW Seria 1, multumita si configuratiei unice cu transmisie spate (propulsie), sau orientata spre propulsie chiar si in cazul versiunilor xDrive – puristii pasionati de conducere sportiva ar trebui sa se grabeasca pentru ca viitorul BMW Seria 1 va avea o platforma cu tractiune fata – platforma extinsa a modelelor MINI inaugurata deja de BMW Seria 2 Active Tourer.

689-4.5-out-of-51-300x65

PLUS - garajul.ro  tinuta de drum, performante senzationale cu un consum foarte redus, in sfirsit un model compact BMW frumos!

MINUS garajul.ro pret ridicat cu optionale scumpe, spatiu interior relativ redus, motor relativ zgomotos la pornire si relanti

DATE TEHNICE

BMW 120d xDrive Steptronic Urban Line 8AT
Motorizare  2.0 diesel
Cilindree (cc)  1.995
Numar cilindri  4
Numar supape  16
Raport compresie  16,5:1
Putere maxima (CP DIN) tr/mn  190 CP/4.000
Cuplu maxim (Nm) tr/mn  400 Nm/1.750-2.250
Carburant  motorina
Norma de poluare  EURO 6
Cutie de Viteze aut. 8 trepte (Steptronic)
Rezervor (l)  52
Portbagaj (l) min.  360
Viteza maxima (km/h) 222
0 – 100 km/h (sec)  6.8
Consum Urban Garajul.ro (l/100km)  9.2
Consum Extraurban Garajul.ro (l/100km)  6.5
Consum Mixt Garajul.ro (l/100km)  7.8
Consum Urban oficial (l/100km)  5.5
Consum Extraurban oficial (l/100km)  4.3
Consum Mixt oficial (l/100km)  4.7
Emisii CO2 (g/km) 124
Masa proprie (kg)  1.530
Lungime x Latime x Inaltime (mm)  4.329/1.765/1.440

GALERIE FOTO

We cannot display this gallery